Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Comisia Europeană alocă 10 miliarde de euro pentru proiecte de transport care leagă zona Asiei Centrale de Europa

Comisia Europeană alocă 10 miliarde de euro pentru proiecte de transport care leagă zona Asiei Centrale de Europa
Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi Foto: Comisia Europeană

Articol de Bogdan Isopescu, 01 Februarie 2024, 07:58

Comisia Europeană anunţă un pachet financiar de 10 miliarde de euro, disponibil pentru proiecte de transport care leagă zona Asiei Centrale de Europa.

Banii vin sub formă de împrumuturi de la instituţiile financiare internaţionale şi sunt garantaţi de Comisia Europeană.

Anunţul a fost făcut la un forum care a reunit la Bruxelles investitori şi reprezentanţi ai statelor din cele două regiuni care au în derulare sau vor să dezvolte proiecte de profil.

Corespondentul RRA Bogdan Isopescu a realizat următorul interviu cu comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.
*
Reporter: Care instituţii financiare şi care e rolul Comisiei Europene, mai întâi? Ca să lămurim de unde vin banii şi ce face Comisia Europeană în chestia asta.

Adina Vălean: Am avut zilele acestea în desfăşurare Forumul investitorilor pentru Asia Centrală. Când vorbim de Asia Centrală, sunt câteva ţări - Kazahstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Kirghizstan, care reprezintă o verigă foarte importantă în ceea ce numim noi coridorul mijlociu de transport între Asia şi Europa. Acest coridor mijlociu, sigur, are Asia Centrală şi apoi, desigur, Azerbaidjan, Georgia, Marea Neagră şi poarta de intrare în Europa, România, în primul rând portul Constanţa, deci e extrem de important şi pentru noi, ca români. Acest coridor mijlociu are o relevanţă deosebită în contextul coridorului pe care îl avem cu Rusia din cauza invaziei nedrepte asupra Ucrainei, pentru că majoritatea mărfurilor dinspre Orient spre Europa mergeau pe coridorul nordic, prin Rusia. Or, acum, acest coridor principal de cale ferată nu mai este de interes pentru părţi, pentru că nu este sigur. Companiile îl consideră ca fiind nesigur din perspectiva sancţiunilor ş.a.m.d.

Reporter: Şi altă variantă sau infrastructură existentă pe un alt coridor, mai spre sud, există tocmai aici este interesul?

Adina Vălean: Interesul este pentru coridorul mijlociu. Este un moment fericit, pentru că aceste ţări au şi ele un interes foarte mare, au sesizat această oportunitate pentru a-şi dezvolta infrastructura şi conectivitatea. Sigur că mai există şi coridorul sudic, dar în principal coridorul sudic merge mai mult pe mare. Dar acum, în contextul global al rutelor, care sunt din ce în ce greu mai de apărat, este foarte important să dezvoltăm un asemenea coridor.

Reporter: Putem să descriem geografic coridorul acesta mijlociu? De unde...? Să ne imaginăm.

Adina Vălean: Dinspre Orient, chiar şi din Japonia putem privi lucrurile, dar cu siguranţă dinspre China, care este un partener economic enorm pentru Occident. Mărfurile, sigur, se pot expedia pe mare, dar la fel de bine se expediază pe calea ferată. Există ambiţia ca acest coridor să poată asigura un transfer de mărfuri în 15 zile, în afara faptului că trenul este în sine un mijloc sustenabil, dar ar reprezenta şi un avantaj economic foarte mare dacă se pot pune mărfurile pe tren. Acum, el unde are intrare spre Europa? Are portul Constanţa în primul rând, sigur, şi Bulgaria, care doreşte să-şi dezvolte Varna, dar noi suntem cel mai important port la Marea Neagră. Mai erau două puncte de intrare în Ucraina, în teorie, dar care acum nu mai sunt fezabile. Mai există şi ruta spre sud, spre Mediterană, prin Turcia, dar astea sunt formele de intrare spre Vest. Coridorul în sine înseamnă Georgia, Azerbaidjan şi această Asie Centrală. Vă spuneam că aceste ţări au un interes extraordinar şi se mişcă foarte bine, dacă e să numesc numai Kazahstanul, cu un interes extraordinar în a-şi dezvolta infrastructura, în a găsi formule atât de natură tehnică, deci de dezvoltare a infrastructurii, dar şi formule comerciale pentru a creşte acest trafic de mărfuri, sunt pregătiţi să subvenţioneze traficul de mărfuri prin Kazahstan, pentru început, pentru a scădea preţurile, numai să îşi dezvolte această conectivitate.
Acum, Europa recunoaşte acest lucru, împreună cu partenerii internaţionali, în principal cu Banca Europeană de Inevstiţii şi Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. S-a creat un fond pe care dorim să îl folosim pentru a investi în dezvoltarea acestei conectivităţi. Comisia Europeană a făcut deja un studiu la DG Move - am prezentat în iulie anul trecut -, unde am identificat 33 de proiecte de infrastructură care este necesar să fie finanţate, deci aceşti bani, această investiţie de 10 miliarde vine tocmai în sprijinul acestor priorităţi identificate, proiecte în Asia Centrală. De asemenea, se va crea o platformă care să-i pună împreună pe cei care au proiecte de investiţii cu instituţiile de finanţare, deci o platformă a Comisiei Europene, a Uniunii Europene care să faciliteze legătura între finanţare şi proiecte.

Reporter: Este Global Gateway?

Adina Vălean: "Global Gateway" se numeşte în engleză proiectul. Noi îi spunem "coridorul mijlociu". Ştim despre ce vorbim. Acum, mai trebuie să spun un lucru important: este o deschidere fantastică a pieţelor acestor ţări pentru companii europene, deci este de foarte mare interes. Tocmai de aceea am făcut forumul investitorilor pentru Asia Centrală, pentru că există o dorinţă şi o deschidere extraordinară a acestor ţări de a avea o participare în economia lor a companiilor europene. Şi atunci, de aceea menţionez acest lucru, că este relevant şi pentru ţara noastră, pentru România, ca şi pentru alte companii europene, să încerce să dezvolte oportunităţi de business în această parte de lume.

Reporter: Aţi vorbit de România. Cum se prezintă România, cât mult poate să acceseze din aceste fonduri? Şi a venit cineva la forumul de la Bruxelles?

Adina Vălean: Global Gateway este organizat în felul următor: fiecare stat membru al Uniunii Europene are un coordonator, România are şi ea un coordonator, care a fost prezent la această reuniune, un coordonator din partea guvernului, în general din zona ministerelor economiei. Cred că noi am invitat şi Ministerul Transporturilor, dar n-a fost reprezentat anume de data aceasta.

Reporter: Dar mă interesează proiecte. Probabil la astfel de forumuri, oamenii vorbesc despre proiecte. Încep să vorbească despre proiecte sau poate vorbesc despre proiecte deja în derulare.

Adina Vălean: Vă spuneam că fiecare stat membru are un coordonator al Global Gateway, care are rolul de a populariza în mediul business din ţara respectivă aceste oportunităţi, accesul la platforma de punere împreună a proiectelor cu finanţarea. De asemenea, sunt partenerii aşa-numiţi "like-minded partners", adică în acelaşi forum avem Statele Unite, avem Marea Britanie, Elveţia, alte ţări care nu sunt neapărat membre, dar care au un interes din perspectiva pieţei comune europene să acţioneze pentru conectivitate cu Asia Centrală. Acum, sigur, eu am avut bilaterale cu mai mulţi miniştri de transport - ca să vă dau un exemplu, cu cel din Kazahstan, care îşi doreşte foarte mult o participare a companiilor europene şi chiar mi-a menţionat că există un interes şi sunt companii din România care doresc să activeze pe piaţa respectivă. Deci ceva mişcare există, dar, sigur, n-aş vrea să spun eu acum cine anume şi ce. Doar vreau să pun în evidenţă faptul că există multă informaţie, că există un format de colaborare pus la dispoziţie de Comisia Europeană, pe care statele membre şi companiile din aceste state membre îl pot folosi pentru a-şi extinde businessul în piaţa din Asia Centrală.

Reporter: Dacă putem da practic câteva exemple... Vorbim de cale ferată, vorbim de transport naval, investiţii în porturi? Cel fel de proiecte, exact?

Adina Vălean: Toate aceste proiecte, pentru că în principal coridorul mijlociu ar trebui, pentru că din punct de vedere economic este mai profitabil dezvoltată conexiunea pe calea ferată, dar sunt întotdeauna conexiuni de transport rutier. Acum, conectivitatea coridorului mijlociu cu Europa, dacă o privim prin Marea Neagră, ne dăm seama că sunt porturi pe traseu care trebuie dezvoltate. Există un interes al acestor ţări chiar pentru investiţii în porturile lor de către companii şi specialişti în dezvoltare de operaţiuni portuare din Europa în porturile lor, deci există o deschidere totală, şi vreau să ilustrez acest lucru pentru că ar putea fi interesant şi pentru România şi operatorii noştri din porturi. Deci porturi, rutier şi cale ferată, toate acestea sunt pe masă. Ca să nu mai vorbim, desigur, de colectivităţile aeriene, la care eu personal lucrez în a semna nişte memorandumuri, de a permite accesul sau dezvoltarea conectivităţii, inclusiv pe cale aeriană, cu aceste ţări, lucru care iarăşi ar fi de interes pentru noi, pentru că vorbim de extinderea către o regiune care nouă ne vine mai la îndemână, fiind situaţi în estul Europei.

Reporter: Ultima întrebare. Vorbim de bani mulţi de împrumuturi? Dobânzi, probabil, foarte bune...

Adina Vălean: Toţi aceşti bani sunt garantaţi de către Uniunea Europeană. Deci acest fond de investiţii pe care l-am constituit cu ajutorul partenerilor financiari internaţionali, toţi banii sunt garantaţi de Uniunea Europeană, ceea ce înseamnă că investiţiile în aceste proiecte vor fi la dobânzi foarte avantajoase. (RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - 31 ianuarie, ora 22:47 - Realizator: Pavel Ionescu).

România a devenit cel mai mare producător de gaze naturale din Uniunea Europeană
Uniunea Europeană 27 Octombrie 2024, 08:18

România a devenit cel mai mare producător de gaze naturale din Uniunea Europeană

România a depăşit Olanda, fostul lider al producţiei interne europene, conform noilor rapoarte trimestriale publicate de...

România a devenit cel mai mare producător de gaze naturale din Uniunea Europeană
Deputaţii Uniunii Europene propun un buget de aproximativ 201 de miliarde de euro
Uniunea Europeană 23 Octombrie 2024, 19:10

Deputaţii Uniunii Europene propun un buget de aproximativ 201 de miliarde de euro

Bugetul se va axa pe cercetare, sănătate, educaţie şi climă.

Deputaţii Uniunii Europene propun un buget de aproximativ 201 de miliarde de euro
Liderii UE cer de urgenţă Comisiei o soluţie pentru returnarea migranţilor
Uniunea Europeană 18 Octombrie 2024, 08:43

Liderii UE cer de urgenţă Comisiei o soluţie pentru returnarea migranţilor

Liderii Uniunii Europene cer de urgenţă Comisiei o soluţie pentru returnarea migranţilor cărora nu li se poate acorda dreptul...

Liderii UE cer de urgenţă Comisiei o soluţie pentru returnarea migranţilor
Comisia Europeană a aprobat provizoriu a treia cerere de plată a României pentru PNRR
Uniunea Europeană 16 Octombrie 2024, 09:47

Comisia Europeană a aprobat provizoriu a treia cerere de plată a României pentru PNRR

Bucureştiul are la dispoziţie circa şapte luni pentru a face corecţiile necesare pentru a primi plata celor două miliarde de...

Comisia Europeană a aprobat provizoriu a treia cerere de plată a României pentru PNRR
Austria continuă să se opună primirii României şi Bulgariei în Spaţiul Schengen terestru
Uniunea Europeană 11 Octombrie 2024, 08:48

Austria continuă să se opună primirii României şi Bulgariei în Spaţiul Schengen terestru

Deşi Comisia şi Parlamentul European spun că ambele ţări îndeplinesc toate condiţiile de aderare, ministrul austriac Gerhard...

Austria continuă să se opună primirii României şi Bulgariei în Spaţiul Schengen terestru
Aderarea terestră a României la Schengen, pe lista discuţiilor Consiliului pentru Justiţie şi Afaceri Interne
Uniunea Europeană 10 Octombrie 2024, 10:10

Aderarea terestră a României la Schengen, pe lista discuţiilor Consiliului pentru Justiţie şi Afaceri Interne

Surse politice de la Bruxelles spun că subiectul Schengen nu a mai fost atât de mult utilizat în campania electorală recentă...

Aderarea terestră a României la Schengen, pe lista discuţiilor Consiliului pentru Justiţie şi Afaceri Interne
Diana Şoşoacă, sancţionată pentru comportamentul neadecvat în Parlamentul European
Uniunea Europeană 08 Octombrie 2024, 15:19

Diana Şoşoacă, sancţionată pentru comportamentul neadecvat în Parlamentul European

Diana Şoşoacă a fost informată că a primit o suspendare timp de şapte zile de la activităţile plenului Parlamentului...

Diana Şoşoacă, sancţionată pentru comportamentul neadecvat în Parlamentul European
Ursula von der Leyen a prezentat noua Comisie Europeană
Uniunea Europeană 18 Septembrie 2024, 09:07

Ursula von der Leyen a prezentat noua Comisie Europeană

României i-a revenit, în premieră, o funcţie de vicepreşedinte al Comisiei Europene, care va fi ocupată de Roxana Mînzatu,...

Ursula von der Leyen a prezentat noua Comisie Europeană