Supermarketurile ar putea fi închise la sfârşit de săptămână
Măsura de închiderea a supermarketurilor în weekend ar limita opţiunile cumpărătorilor şi ar da mai multe şanse producătorilor români să-şi vândă marfa în pieţe.
Articol de Radio România, 13 Februarie 2014, 11:19
Un proiect pentru închiderea supermarketurile şi hipermarketurilor în weekend a fost dezbătut, miercuri, de Comisia de Agricultură din Camera Deputaţilor.
Măsura ar limita opţiunile cumpărătorilor şi ar da mai multe şanse producătorilor români să-şi vândă marfa în pieţe, în condiţiile în care aceasta nu ajunge şi pe rafturile marilor magazine.
Potrivit proiectului, supermarketurile şi hipermarketurilor ar urma să fie închise de sâmbătă de la ora 14 până luni dimineaţă.
Alte modificări se referă la preţurile de achiziţie şi de vânzare, care sunt definite ambiguu în legea actuală şi se creează impresia că hipermarketurile nu câştigă nimic, a spus vicepreşedintele Comisiei pentru agricultură din Camera Deputaţilor, Marin Anton.
"Modificările se fac în sprijinul producătorilor şi comercianţilor români care nu au încă un acces corect în supermarketuri. Legea 321 favorizează foarte mult politica supermarketurilor şi vrem să aducem pe o poziţie de egalitate atât producătorii şi comercianţii români, cât şi supermarketurile", a declarat Marin Anton.
Măsura "ar duce la concedieri"
Reprezentanţii hipermarketurilor reclamă faptul că închiderea în weekend ar duce la concedieri, întrucât vânzările din zilele de sâmbătă şi duminică reprezintă între 30 şi 40% din cifra lor de afaceri.
"Este o cultură în România ca clienţii să-şi facă cumpărăturile sâmbăta şi duminica. Pentru noi vânzările din weekend înseamnă o cifră de afaceri între 30 şi 40% din timpul săptămânii şi o alocare de personal de 15-18% cu toate consecinţele care decurg de aici: reducerea de personal atât la noi, cât şi la producător, pentru că vom avea nevoie de mai puţină marfă în rafturi, clienţii se vor trezi în faţa unei neopţiuni de a face cumpărăturile", a adăugat Nica.
Referindu-se la tarifele aplicate de hipermarketuri, Nica susţine că "furnizorii sunt cei care îşi doresc să îşi plătească taxa pentru a prinde cea mai bună poziţionare la raft".