România pregăteşte un proiect de cale ferată finanţat cu bani europeni
Acest proiect este destinat atât transportului civil cât şi celui militar şi va lega Portul Gdansk de Constanţa, au explicat surse guvernamentale pentru RRA.
Articol de Carmen Gavrilă, 18 Septembrie 2018, 13:06
România va depune un proiect de cale ferată care să fie finanţat cu bani europeni din viitorul buget multianual al Uniunii după 2020.
Surse guvernamentale au explicat pentru RRA că acest proiect este destinat atât transportului civil cât şi celui militar şi va lega Portul Gdansk de Constanţa.
La forumul de afaceri din cadrul Summitului Iniţiativei celor Trei Mări, care se desfăşoară la Bucureşti, discuţiile s-au concentrat astăzi pe nevoia de îmbunătăţire a conectivităţii între nordul şi sudul continentului, dar şi între est şi vest.
În materie de transporturi, România a propus două proiecte: unul care prespune reabilitarea Dunării pentru transport şi altul care prevede legarea prin cale ferată a Portului Gdansk de Portul Constanţa.
În plus, România susţine proiectul Via Carpatia, iniţiat de Polonia.
Participanţii la forum au fost cu toţii de acord că diferenţele de dezvoltare dintre estul şi vestul Europei nu pot fi atenuate decât printr-o puternică reţea de infrastructură de transporturi, iar banii ar putea veni atât din viitorul fond de investiţie al Iniţiativei celor Trei Mări, dar şi din viitorul buget comun european, care are prevăzut în propunerea Comisiei Europene 100 de miliarde de euro pentru transporturi.
Ana Birchall, vicepremier pentru parteneriate strategice: Avem şase proiecte în total, în domeniul energiei, transporturilor şi domeniul digital. Guvernul a mandatat Eximbank să participe din partea României ca membru fondator în acest fond de investiţii. Eu îmi exprim speranţa că toate proiectele propuse de România vor fi finanţate şi vor fi implementate, pentru că important este ca după aceste discuţii să avem determinarea de a urmări ca aceste proiecte să fie finanţate şi implementate.
Alţi bani pot veni de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, care are în prezent investite în regiunea celor trei mări 15,6 miliarde de euro în 314 proiecte.
Cele mai multe dintre ele sunt în Polonia, iar pe locul II se află România. În ceea ce priveşte banii Uniunii, în actualul buget sunt 13 miliarde de euro destinaţi tocmai regiunii celor trei mări.
În viitorul buget european de după 2020, facilitatea pentru conectarea europeană va cuprinde linii de finanţare speciale pentru mobilitate militară, în condiţiile în care Uniunea, în baza parteneriatului cu NATO, vrea să îşi îmbunătăţească infrastructura de transport astfel încât deplasarea de trupe şi echipamente militare să se poată face mai uşor.