Privatizarea companiilor de stat, în detrimentul contribuabililor
Măsurile pe care statul ar urma să le ia în perioda imediat următoare, stabilite în urma discuţiilor cu delegaţia FMI, sunt corecte şi, deşi oarecum întârziate, vor avea un impact major în economia românească, consideră analiştii financiari.
Articol de Alex Olaru, 16 Mai 2011, 17:15
Conform Scrisorii de Intenţie către FMI, obţinută de agenţia Mediafax, guvernul se angajează să privatizeze managementul companiilor de stat cu mari pierderi, să cedeze o parte din acţiunile pe care le deţine la mari societăţi din transporturi şi energie şi să ia mai multe măsuri pentru reducerea costurilor, inclusiv concedieri.
Documentul este în lucru la Ministerul de Finanţe, însă informaţiile apărute confirmă în mare măsură declaraţiile făcute în urmă cu o săptămână de şeful Misiunii FMI la Bucureşti, Jeffrey Franks.
Jeffrey Franks preciza după o primă evaluare a noului acord că Guvernul va vinde pachete de peste 10% din Nuclearelectrica şi Hidroelectrica, iar plafonul maxim va fi de sub 50% - aceasta şi în contextul în care proiectul de înfiinţare a doi performeri naţionali în energie prin comasarea pionilor actuali s-a împotmolit.
Astfel, potrivit unei anexe a scrisorii de intenţie, Guvernul s-ar fi angajat să vândă 20% din CFR Marfă, maxim 20 de procente din acţiunile deţinute la Tarom, 10% din Petrom, 15% din Transelectrica, Transgaz şi Romgaz şi cel puţin 10% din acţiunile Hidroelectrica şi Nuclearelectrica.
Totodată, se pare că FMI a cerut imperativ Guvernului să facă toate demersurile legale pentru a recupera datoriile pe care le au clienţii la companiile de stat.
Sunt probleme mari legate şi de arierate, spun analiştii financiari, în contextul în care datoriile către stat şi mediul privat au ajuns la 5% din PIB.
Numai stocul de datorii la bugetele de asigurări sociale a ajuns la 2% din PIB, adică la peste 2 miliarde de euro.
Contribuabilul este întotdeauna cel mai lovit, a explicat pentru RADIO ROMÂNIA vicepreşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar Bancari, Ionuţ Dumitru.
"Este o regulă europeană care spune că o companie de stat, care are finanţare mai mare de 50% timp de trei ani de la buget, ea trebuie consolidată la bugetul general consolidat. Practic am impact bugetar negativ, prin faptul că ele nu-şi plătesc datoriile la buget, că ele realizează pierderi, iar acele pierderi vor fi reflectate mai devreme sau mai târziu într-o povară pe care statul va trebui să o suporte", susţine Ionuţ Dumitru.
Privatizarea parţială a companiilor la care statul este acţionar majoritar prin listarea la Bursă, privatizarea managementului sau introducerea de standarde de cost sunt soluţiile târzii, însă fireşti, care vor impulsiona economia.
"Este mai bine mai târziu decât niciodată. Introducerea unor normative de cost, ca să ştiu că un kilometru de autostradă mă costă nu ştiu cât, ăsta este preţul corect, eu cred că este un mare pas înainte. Nu pot să am o companie de stat la care nu am regului, nici măcar nu ştiu de ţinte, nu am niciun fel de ţinte financiare. Managementul companiei respective nu răspunde în faţa nimănui de performanţa pe care o are. Managerii îşi iau bonusuri foarte grase, sponsorizează echipe de fotbal, ceva care nu poate continua, pentru că în ultimă instanţă discutăm de bani publici care se bagă acolo şi sunt banii noştri ai tuturor, ai contribuabililor. Cu cât mai repede iau aceste decizii de eficientizare cu atât mai bine", a mai adăugat Ionuţ Dumitru.
România a avut alocări bugetare importante - ca procent din PIB - în ultimii 15 ani, însă, din cauza lipsei standerdelor de cost, rezultatele au fost lamentabile şi s-au tradus în doar câţiva kilometri de autostradă, a adăugat Ionuţ Dumitru.
Termenii finali ai Scrisorii de de Intenţie vor fi comunicaţi oficial după finalizarea redactării documentului de către autorităţile române şi după terminarea negocierilor, a precizat recent Ministerul Finanţelor.