Privatizarea CFR Marfă a eşuat. Urmează o nouă încercare
UPDATE Privatizarea CFR Marfă va fi reluată, după ce comisia de privatizare şi Grup Feroviar Român nu au ajuns la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată.
Articol de Simona Mihăescu, 15 Octombrie 2013, 08:58
Ministrul transporturilor, Ramona Mănescu, a declarat, luni seară, că Grup Feroviar Român ar fi putut plăti pentru acţiunile companiei, deorece ministerul a îndeplinit toate condiţiile pentru transferul de proprietate.
Potrivit acesteia, au existat trei condiţii suspensive, care au fost dezbătute în cursul zilei de luni.
"În ceea ce priveşte convertirea creanţelor în acţiuni, această obligaţie a fost îndeplinită de către vânzător. Avizul Consiliului Concurenţei era exclusiv în sarcina cumpărătorului, care a făcut notificarea abia la 22 de zile de la semnarea contractului şi asta pentru că a fost atenţionat de Comisia de privatizare. În ceea ce priveşte obţinerea de către vânzător de la finanţatorii CFR Marfă a acordului pentru finalizarea tranzacţiei, am trimis notificarea la timp, dar nu toate băncile au avizat favorabil", a spus Mănescu.
Ramona Mănescu a mai spus că se analizează posibilitatea reţinerii garanţiei de 10 milioane euro depuse de către GFR.
Ea a arătat că, potrivit prevederilor din contract, dacă în termen de 60 de zile nu sunt îndeplinite condiţiile, acordul se desfiinţează.
GFR dă vina pe bănci şi pe Consiliul Concurenţei
Patronul GFR a ieşit primul de la discuţii şi a susţinut că a fost convocat la Ministerul Transporturilor doar pentru a fi informat că nu poate plăti suma restantă pentru că nu s-au îndeplinit toate condiţiile din contract.
Negocierile îndelungate de luni, 14 octombrie, s-au purtat de fapt, spune omul de afaceri, pentru ca GFR să renunţe la despăgubiri.
"Am concluzionat în 20 de minute că nu s-au îndeplinit condiţiile suspensive şi stăm de şase ore şi jumătate ca să ne convingă să dăm declaraţie că nu ne putem îndrepta asupra Comisiei de privatizare. Decidem mâine. Voi participa de 100 de ori dacă va fi scoasă la privatizare de 100 de ori", a spus Stoica.
Grup Feroviar Român mai susţine, într-un comunicat de presă, că privatizarea a eşuat pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.
Grup Feroviar Român mai susţine că în spatele invocării obţinerii avizului Consiliului Concurenţei, comisia de privatizare a CFR Marfă nu şi-a îndeplinit obligaţiile.
GFR apreciază că încheierea tranzacţiei nu poate exista fără finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra societăţii la data semnării contractului.
Pe de altă parte, GFR menţionează că în sarcina Ministerului Transporturilor era şi obţinerea de la băncile creditoare ale CFR Marfă a acordului acestora cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii.
Totodată, GFR precizează că nu a solicitat niciodată vreo amânare a termenului de plată.