Premierii României şi Bulgariei promit că podul Calafat-Vidin va fi deschis la primăvară
Premierul Victor Ponta şi cu omologul său bulgar, Boiko Borisov, au traversat, miercuri, podul Calafat-Vidin, la eveniment fiind prezent şi Johannes Hahn, comisarul european pentru Politica Regională, proiectul fiind finanţat din fonduri ISPA.
Articol de Simona Mihăescu, 24 Octombrie 2012, 18:21
Podul dintre cele localităţi, care va lega România de Bulgaria, va fi deschis în primăvara anului viitor, după ce vor fi clarificate şi detaliile legate de compania care va administra această construcţie, a anunţat premierul bulgar, Boiko Borisov.
"Podul este aproape finalizat, se poate merge pe el, aşa că am stabilit cu premierul Ponta să trecem pe el", a spus Borisov, citat de site-ul Novinite.com.
La rândul său, premierul Victor Ponta a declarat că un termen realist pentru punerea în funcţiune a acestui pod este aprilie-mai 2013.
"Vreau doar să spun că este un proiect extrem de important, pentru toată zona, pentru toată zona Olteniei, că, din păcate, sigur, a trecut foarte mult timp, până când am ajuns în acest stadiu. Nu întâmplător, mi-am adus aminte, domnul Isărescu mi-a spus, când era prim-ministru, a semnat primul actele, iată, 12 ani, mult mai mulţi decât a avut nevoie Apolodor, când a făcut podul mai sus, dar, important este că suntem într-o fază foarte avansată" a declarat premierul României.
Victor Ponta a mai spus că România a finalizat lucrările la podul Calafat-Vidin deşi Bulgaria susţine contrariul pentru a justifica întârzierea executării lucrărilor care îi revin, a afirmat premierul Victor Ponta, adăugând că "este la modă să dai vina pe altcineva".
Guvernul de la Bucureşti susţine că, în acest moment, lucrările proiectului aparţinând părţii române sunt finalizate în proporţie de 95%, din luna septembrie 2011.
Autorităţile române şi bulgare şi-au exprimat mulţumirea pentru finalizarea în linii mari ai acestei construcţii, rămânând, totuşi, de executat lucrări importante, precum asfaltarea, hidroizolarea sau o amenajarea a căii ferate.
Una din condiţiile definitorii, pentru inaugurarea podului, în adevăratul sens al cuvântului, este îmbunătăţirea infrastructurii rutiere şi feroviare conexe podului.
Potrivit corespondentului RRA, au fost aduse în atenţie întârzierile mari în ceea ce priveşte reabiltiarea drumului Craiova -Calafat, dar şi problemele privind circulaţia feroviară pe aceeaşi relaţie, trenurile circulând, citez, "într-o viteză specifică secolului trecut".
În cadrul discuţiilor s-a evidenţiat ideea că podul trebuia finalizat mai devreme şi mai repede, principalele obstacole în calea acestui deziderat fiind procedurile administrative, birocraţia, dar şi viziunea politică.
Premierii celor două ţări vecine sunt optimişti în ceea ce priveşte acea companie mixtă româno-bulgară, de administrare a podului, condiţie fără de care nu ar fi fost posibilă exploatarea acestuia, companie care va fi înfiinţată în câteva săptămâni, cu sediul în Bulgaria.
Aşadar, Podul Calafat-Vidin nu a fost inaugurat miercuri, ci doar a fost marcată, pentru prima dată, într-un cadru oficial, posibilitatea traversării sale de la un capăt la altul.
Acordul pentru construcţie, semnat în 2000
România şi Bulgaria au semnat acordul pentru construirea podului Calafat-Vidin în martie 2000, însă iniţierea proiectului a întârziat din cauza fondurilor insuficiente, informează Mediafax.
Costurile totale ale proiectului totalizează 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridică la 60,7 milioane de euro.
Proiectul beneficiază de împrumuturi şi finanţări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.