Podul "New Europe", deschis circulaţiei
Noul pod dintre România şi Bulgaria, denumit New Europe, inaugurat vineri, este funcţional începând din sâmbătă dimineaţă.
Articol de Radio România, 15 Iunie 2013, 09:13
Principalii beneficiari sunt transportatorii, având în vedere că traficul de marfă pe ruta Giurgiu-Bucureşti-Valea Oltului-Sebeş se va muta pe traseul mai scurt Calafat-Drobeta Turnu-Severin-Timişoara-Arad.
Rămâne însă problema drumurilor proaste de acces spre pod atât dinspre Craiova spre Calafat, cât şi pe celălalt mal al Dunării, după cum a recunoscut la ceremonia de inaugurare premierul Victor Ponta.
Premierul a adăugat însă că autorităţile de la Bucureşti încearcă să rezolve problema cât mai rapid posibil.
"În primul proiect pe exerciţiul 2014-2020, la care lucrăm şi-l depunem, este de la Craiova până la Calafat să avem regim de autostradă. Craiova-Piteşti - până la sfârşitul anului trebuie finalizate procedurile şi semnat contractul pentru autoastradă în regim parteneriat public-privat. Deci, practic, Calafatul va fi legat pe regim autostradă Craiova-Piteşti-Centura Sud-Constanţa de Portul Constanţa", a menţionat acesta.
La rândul său, ministrul transporturilor din Bulgaria, Daniel Papazov, a explicat că în următorii cinci ani autorităţile bulgare vor moderniza drumul şi tronsonul de cale ferată Sofia-Vidin.
El a oferit şi explicaţii în privinţa taxei de trecere, stabilită pentru început la 6 euro pentru un autoturism.
"Noi am acceptat taxele de trecere propuse de partea română, dar în decurs de trei luni vom proceda la recomandarea premierului Oreşarvski de reducere a acestora, fie şi într-un mod unilateral", a apreciat ministrul bulgar.
Fostul ministru PDL al transportulor, Alexandru Nazare, consideră importantă finalizarea după 13 ani a acestui proiect româno-bulgar.
El avertizează însă asupra unor probleme rămase nerezolvate:
"În momentul de faţă noi am avut peste 5 milioane de euro costuri suplimentare pe care trebuie să le obţinem de undeva. Cred că nu a fost o negociere foarte fericită pentru România ca să avem compania mixtă care încasează taxele de pod pe teritoriul bulgar pentru că, practic, fiind acolo partea bulgară ia cea mai mare parte din taxe şi e păcat că nu facem negocieri în care să obţinem cele mai bune condiţii pentru România", a atras atenţia acesta.
Prezent, de asemenea, la inaugurare, comisarul european pentru politică regională, Johannes Hahn, a estimat că acest proiect va contribui, în doar câţiva ani, la creşterea nivelului de trai din cele două ţări, dar şi la consolidarea relaţiilor româno-bulgare.