PNL solicită privatizarea TAROM
Vicepreşedintele PNL, Relu Fenechiu, a declarat că statul ar trebui să vândă un pachet majoritar de acţiuni de la TAROM pentru ca această companie să fie privatizată.
Articol de Alina Dobrinescu, 01 Noiembrie 2011, 15:58
Vicepreşedintele liberal, Relu Fenechiu, solicită Ministerului Transporturilor să facă publică strategia pe termen lung care stă la baza deciziei de privatizare a doar 20% din pachetul de acţiuni de la TAROM.
"Considerăm că trebuie să privatizăm TAROM-ul în condiţii de performanţă prin vânzarea unui pachet majoritar pentru ca acesta să fie atractiv pentru o mare companie, pentru un mare operator, iar în ceea ce priveşte CFR Marfă, suntem de acord cu vânzarea unui pachet minoritar de acţiuni, până la 20%, pentru a se putea acoperi o parte din datorii, dar considerăm că societatea de transport de marfă este o companie strategică şi statul trebuie să deţină în continuare controlul", a declarat Relu Fenechiu.
Liberalul a făcut, marţi, o analiză privind companiile de transport aerian şi companiile de transport feroviar de marfă din Europa şi a constatat că în majoritatea ţărilor europene companiile de transport aerian sunt private, iar cele de transport de marfă sunt cu acţionariat de la stat.
"Ce companie puternică va veni să cumpere TAROM-ul având în vedere că are acces doar la 20% din acţiuni? Nu va veni nimeni. PNL consideră că TAROM trebuie privatizat în condiţiile în care poate fi cumpărat de o companie puternică, de un operator mare pe piaţa transporturilor aeriene care poate să dezvolte şi să aducă plus valoare acestei companii", a menţionat Fenechiu.
Deputatul liberal a mai arătat că din analiza făcută de el peste tot în Europa companiile de transport marfă feroviare aparţin statului iar singura ţară în care este privatizată această companie este Ungaria, unde pachetul majoritar a fost cumpărat de o companie de stat austriacă.
Fenechiu consideră "că este de neînţeles" de ce iniţial Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avertizat guvernul că CFR Marfă este considerată o instituţie de interes strategic şi că ar trebui să analizeze bine vânzarea pachetului de acţiuni, chiar şi a unuia minoritar, iar după câteva săptămâni tot CSAT, în altă şedinţă, a propuns vânzarea a 51% din acţiuni fără să mai vorbească de interese strategice.
"Companiile de transport feroviar de marfă au avut cea mai multă activitate datorită activităţii miniere din România, iar relansarea producţiei miniere este o chestiune de timp în Europa. Vom ajunge în situaţia în care vom redeschide minele şi nu vor avea un sistem propriu de transport pentru resurse dacă vindem CFR Marfă. Nu există nici un fel de viziune a statului român când îşi propune să vândă CFR Marfă. Dacă TAROM este o instituţie care a avut mari pierderi în 2010, CFR Marfă a avut şi ea pierderi datorate faptului că anumite interese au băgat în faliment această instituţie. Nu întâmplător se doreşte vânzarea CFR Marfă, interesele sunt mari şi sunt coroborate cu dorinţa de deschidere a minelor", a spus Fenechiu.