LIVE TEXT Preşedintele Traian Băsescu, "clarificări" despre discuţiile din CSAT
Preşedintele Traian Băsescu a dorit să clarifice discuţiile de vineri, din CSAT, susţinând că "Guvernul a presat în crearea unui precedent: implicarea CSAT-ului în procese de privatizare".
Articol de Simona Mihăescu, 05 August 2013, 13:38
►Vineri a avut loc o şedinţă CSAT şi noi ne-am limitat în a da un comunicat legat de şedinţă, şedinţă care s-a desfăşurat într-o atmosferă constructivă. S-au exprimat puncte de vedere şi s-au căutat soluţii.
►Aş vrea să clarific lucrurile din punct de vedere legal, pentru că nu-mi place această plimbare a unui proces de privatizare între Guvern şi CAST, cu atât mai mult cu cât CSAT-ul nu are niciun fel de atribuţiuni în privatizări.
CSAT lucrează după lege
► Aş vrea să precizez că CSAT-ul lucrează strict după Legea 415/2002. Este aceeaşi lege care era în vigoare când s-a privatizat Petromul şi nu s-a validat licitaţia în CSAT.
►Este aceaşi lege care era în vigoare şi când s-a semnat faimosul contract cu Bechetel şi nu s-a validat în CSAT contractul.
Preşedintele acuză Guvernul de presiuni asupra CSAT
►Guvernul a presat în crearea unui precedent: implicarea CSAT-ului în procese de privatizare.
►Cred că mai bine se făceau presiuni pe câştigători să vină cu banii. Nu înţeleg de ce a fost preferată soluţia implicării în dezbatere publică a unei instituţii fără atribuţiuni, când cel care avea atribuţiuni să aducă banii eracâştigătorul declarat şi tot lăudat de fostul ministru al Transporturilor şi de premierul Victor Ponta.
►A declarat licitaţia de privatizare un mare succes şi trebuia materializat succesul.
►Singurul care a fost precaut a fost CSAT-ul şi eu şi nu văd de ce tocmai noi să luăm succesul lui Victor Ponta.
► Am fost relativ reţinuţi cu privire la corectitudinea derulării procesului de licitaţie, dar şi la eventuala capacitate a câştigătorului, GFR, de a veni cu suma de 202 milioane plus bani de inevstiţii.
CSAT-ul şi-a încheiat misiunea pe data de 5 februarie 2013, când a vizat strategia de privatizare
►Strategia de privatizare care a fost avizată strict din punct de vedere a atribuţiunilor CSAT-ului.
►Dacă vă uitaţi pe hotărârea 23 a CSAT din acest an, veţi observa că la primul punct avizează strategia aşa cum ea a fost propusă de Guvern, la punctul doi stabileşte ceea ce stabileşte legea, că Ministerul Transporturilor şi Guvernul sunt responsabili de ducerea procesului de privatizare la finalizare. La punctul 3 se explicitează exact ce a vizat CSAT-ul din strategia de privatizare .
►Aceasta a fost hotărârea pentru avizarea strategiei. Lucru care s-a făcut în februarie.
Traian Băsescu: Secretariatul General a solicitat punerea pe ordinea de zi a CSAT
►Din păcate, la câteva ore după plecarea în concediu a domnului prim-ministru, Secretariatul General a făcut o solicitare, a transmis o adresă prin care înainta solicitarea premierului, avizată şi de ministrul Justiţiei, de a se pune pe ordinea de zi hotărârea cu privire la privatizarea CFR Marfă.
►Ştiind foarte bine timingul, pentru că, în conformitate cu cele negociate cu FMI-ul, cu Uniunea Europeană şi cu Banca Mondială, Guvernul s-a angajat să finalizeze procesul de privatizare până la sfârşitul lunii septembrie.
►Ştiind foarte bine timingul, pentru că, în conformitate cu cele negociate cu FMI-ul, cu Uniunea Europeană şi cu Banca Mondială, Guvernul s-a angajat să finalizeze procesul de privatizare până la sfârşitul lunii septembrie.
►Ştiind acest timing, acest angajament al Guvernului, am convocat de urgenţă şedinţa CSAT, mai ales că nu se cerea nimic altceva decât punerea pe ordinea de zi, prin adresa pe care am primit-o.
►Hotărârea adoptată de Guvern, deja devenise proiect, deşi este o hotărâre a Guvernului, adoptată în data de 24.
►În adresa de înaintare, ca şi în scrisoarea nedatată a premierului - pentru că este şi o scrisoare nedatatată, care mie îmi arată cât de eliberat a vrut să plece în concediu şi pe urmă să trimită SGG-ul documentele către CSAT, ceea ce poate nu e cel mai frumos lucru.
CSAT nu are atributul de a verifica Guvernul
►Din păcate, ce am primit nu corespunde cu obligaţia semnalată în adresă. Oricât aş căuta în legea CSAT, nu pot găsi vreun articol care să dea dreptul CAST să avizeze contracte de vânzare-cumpărare de companii.
►CSAT nu are atributul de a verifica Guvernul. Controlul îl exercită Parlamentul.
►E ceva ridicol, CSAT să avizeze o vânzare de acţiuni.
►Nu voi face un act ilegal acum la bătrâneţe, la terminarea celui de-al doilea mandat.Suntem în faţa unei chestiuni care vizează asumarea responsabilităţii.
►Dacă premierul vrea să rămână şi angajamentele, şi licitaţia în aer, e opţiunea sa.
►E şi o chestiune relativ ridicolă: CSAT-ul să avizeze o vânzare de acţiuni, ceea ce n-a făcut niciodată în istoria lui şi, doi, se spune că mă substitui uneori primului ministru pentru simplul fapt că exprim o părere, iar aici chiar îmi cere Guvernul să o fac pe primul ministru, iar eu le spun: nu pot.
GFR poate cere daune Guvernului
►În condiţiile în care Guvernul nu continuă procedura din cauza lui, peste ceva timp, GFR va cere daune Guvernul României. Va câştiga probabil milioane de euro ca daune. Aceşti bani se vor plăti din bani publici.
►Dacă aş fi premier, aş accelera procedurile la maxim pentru că ori am şansa să încasez cele 202 milioane de euro, ori dacă cel care a câştigat licitaţia, GFR, nu vine cu banii şi nu acceptă condiţiile, guvernul poate relua liniştit procedura de privatizare.
►Acum e important ca guvernul să nu blocheze procedurile pentru că statul român va plăti. Dacă se ratează, vreau să se facă din cauza partenerului. Nicio instanţă nu va tolera neîndeplinirea unor condiţii pentru că nu am vrut să recunosc un eşec.
Modul cum s-a desfăşurat procesul de licitaţie prefigura un eşec
►Vroiam să atenţionez în mod expres asupra faptului că indecizia nu face decât să creeze riscuri de daune din partea statului român. Dacă, eventual, Guvernul decide să anuleze licitaţia, juridic trebuie să aibă motive solide.
►Nu pot încălca o Constituţie care a fost singurul meu scut în cele două mandate, respectarea Constituţiei, şi atunci când mi-a plăcut şi atunci când nu mi-a plăcut.
►Deci, solicitarea Guvernului ascunsă sub un articol din legea CSAT, legat de siguranţa naţională prin care CSAT-ul să avizeze vânzări de acţiuni, este dincolo de ceea ce pot accepta ca preşedinte al CSAT-ului şi în niciun caz nu voi face un caz ilegal, acum, la bătrâneze sau către terminarea celui de-al doilea mandat.
Un litigiu în defavoarea statului român
►Suntem în faţa unei chestiuni care vizează asumarea responsabilităţii.
►Litigiul care se va creea va fi în defavoarea statului român.
►Dacă aş fi prim-ministru, aş accelera procedurile la maximum, pentru că ori am şansa să încasez cei 202 milioane de euro şi, în acelaşi timp, am şansa să negociez în contract respectarea condiţiilor de modernizare a companiei şi aş impune un grafic de modernizare.
►Dacă GFR-ul nu vine cu banii şi nu acceptă condiţiile din strategia de privatizare, Guvernul poate să reia liniştit procedura de privatizare, aşa cum ea este şi înscrisă în proiectul de acord cu FMI-ul.
►A fost unul dintre discuţiile cu Fondul, în care am atras atenţia că procedura a fost foarte rapidă. Corect era să se facă un tur în Europa, în Statele Unite, să fie prezentată compania şi condiţiile de privatizare şi să avem şansa unei privatizări cu un investitor strategic care să garanteze şi introducerea de tehnologie.
►Important este ca Guvernul să nu blocheze procedurile pentru că statul român va plăti, dacă el blochează procedurile.
►Dacă este să se rateze privatizarea, aş vrea să se rateze din cauza partenerelui şi nu din cauza lipsei de curaj pe care eu, statul, îl am la un moment dat în a continua procesul.
►CFR Marfă nu se plimbă între palate. CFR Marfă e parcat la Palatul Victoriei.
Declaraţia integrală, pe prima pagină, în playerul audio