Guvernul, nevoit să achite sume imense drumarilor
Premierul Victor Ponta a anunțat că executivul și Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi au de plătit peste un miliard de lei constructorilor din infrastructură.
Articol de Simona Mihăescu, 22 Octombrie 2012, 19:19
Premierul Victor Ponta i-a acuzat pe foştii miniştri ai transporturilor, dar şi conducerile Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi că "au comandat" lucrări pentru care nu existau bani în buget.
Lucrările au fost contractate legal, dar investiţiile nu aveau acoperire bugetară.
Victor Ponta şi-a argumentat acuzaţiile precizând că de când e la conducerea executivului nu a tăiat "niciun leu din bugetul CNADNR".
"Guvernul pe care îl conduc nu a tăiat niciun leu din bugetul CNADNR. Toţi banii alocaţi în bugetul Companiei au fost şi sunt în buget, a spus acesta.
Victor Ponta îi acuză pe foştii miniştri ai transporturilor, dar şi conducerile CNADR pentru datoriile imense pe care trebuie să le achite Guvernul Ponta.
"Foştii miniştri ai transporturilor, pentru că e vorba de mai mulţi miniştri, şi conducerile CNADR au comandat practic lucrări pentru care nu existau bani în buget pe principiul "lucraţi, faceţi şosele, autostrăzi şi o să vedem când o să avem bani, o să vi-i dăm". Din păcate, în acest moment s-a ajuns la situaţia în care aceste lucrări efectuate conform contractelor, conform licitaţiilor, conform procedurilor legale, dar pentru care CNADR-ul nu avea rezervă şi acoperire bugetară, aceste datorii sunt de 779 de milioane de lei, fiind însă şi alte lucrări deja efectuate şi încă nefacturate, aflate pe circuitul de facturare, de până la suma de 1,3 miliarde de lei" a afirmat premierul după întâlnirea cu conducerile CNADNR şi CFR Infrastructură, privind datoriile pe care acestea le au către constructori.
Guvernul şi CNADNR-ul , datorii de 1,3 miliarde de lei
Ponta a explicat că, practic, cele 1,3 miliarde de lei pe care îi datorează Compania de Drumuri nu figurează şi nu au fost prevăzuţi în bugetul CNADNR.
"1,3 miliarde de lei lucrări pentru care nimeni nu a prevăzut vreun leu în buget, dar care s-au efectuat şi pe care guvernul actual şi guvernul care va fi în funcţie în 2013 trebuie să le plătească. "Sunt, practic, bani pe care CNADNR-ul îi datorează şi Guvernul României, dar bani pe care nu i-a prevăzut nimeni în bugetul CNADR-ului", a spus Victor Ponta, explicând că "este ca şi când te duci la restaurant, comanzi de mâncare şi spui o să văd de unde o să am banii să plătesc".
La conferinţa de presă, la care au participat şi vicepremierul Florin Georgescu dar şi ministrul transporturilor Silaghi, premierul a spus că în discuţiile purtate cu conducerile CNADNR şi CFR Infrastructură, privind datoriile pe care acestea le au către constructori, că s-a ajuns la situaţia de a nu putea fi plătiţi drumarii şi din cauza faptului că nu a fost "un alt tip de control asupra calităţii şi modului de efectuare a lucrărilor respective".
200 de milioane alocate până la sfârşitul anului
Premierul a mai anunţat că va exista o reeşalonare a acestei datorii, care va ţine cont de restricţiile privind deficitul şi fondurile acordate.
"Guvernul va aloca în acest an 200 de milioane de lei pentru plata unei tranşe a datoriilor pe care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) le are faţă de constructorii de drumuri, în sumă de 1,3 miliarde de lei.În acest moment avem facturate lucrări fără finanţare de 800 de milioane de lei. La rectificare am identificat deja 200 de milioane, mai trebuie să mai identificăm nişte sume pentru că practic pe 15 noiembrie, m-au informat cei de la Astaldi că se finalizează ultimul tronson din Autostrada spre Constanţa, a declarat luni premierul Victor Ponta..
Victor Ponta a mai dat asigurări că Guvernului nu a retras nicun euro din banii de cofinanţări.
"Aici, încă o dată pot să vă confirm că absolut toţi banii, absolut fiecare euro necesar pentru cofinanţare a fost şi este afectat în bugetul actual. A fost o nouă minciună că am retras banii de la cofinanţări. Sunt absolut toţi banii necesari pentru cofinanţare", a susţinut el.
Din 2013, bugetare multianuală
Prim-ministrul a mai spus că se vor aduce îmbunătăţiri Programului Operaţional Transporturi ca şi corecţiile financiare pentru repornirea programelor.
Premierul a mai anunţat, că, în urma discuţiilor cu marii constructori, din 2013-2016 va exista o bugetare multianuală.
"Am discutat cu ei şi vom prezenta după 15 noiembrie estimările referitoare la această bugetare multianuală în aşa fel încât fiecare dintre marii constructori, majoritatea sigur, sunt companii internaţionale şi nu companii româneşti, dar vorbesc şi de companiile româneşti care participă la licitaţii, să poată să aibă o previziune realistă şi serioasă asupra fondurilor pe care, din bugetul naţional, care vor fi afectate lucrărilor de infrastructură în perioada 2013-2016", a promis Ponta, care a adăugat că priorităţile USL se referă strict la "acele autostrăzi şi drumuri pe care le considerăm absolut prioritare şi pentru care vom afecta fondurile necesare".