Distribuitorii de energie, în vizorul comisarului european pentru concurenţă
Comisarul european pentru concurenţă, Joaquin Almunia este interesat de o serie de contracte încheiate între stat şi firme private, distribuitoare de energie.
Articol de Iulian Olescu, 22 Octombrie 2011, 11:44
Comisia Europeană vrea să afle de ce unele companii din România au parte de un tratament mai bun decât altele în relaţiile comerciale - a anunţat vineri, la Bucureşti, Joaquin Almunia, comisar pentru concurenţă şi vicepreşedinte al forului european.
Este vorba de mai multe contracte încheiate de producătorul de stat Hidroelectrica cu două mari firme din metalurgie: Acelor Mittal Galaţi şi Alro Slatina, dar şi o serie de contracte cu unii distribuitori de energie cu amănuntul.
Comisia Europeană studiază acum aceste contracte, plecând de la faptul că Hidroelectrica a vândut electricitate la tarife sub nivelul pieţei.
Comisarul european pentru concurenţă e de părere că ar fi vorba, în cazul firmelor din metalurgie, de un posibil ajutor primit de acestea, iar una dintre consecinţe e că alţi consumatori din domeniu trebuie să plătească preţuri mai mari.
Joaquin Almunia susţinea că în procesul necesar de revenire pe un trend de creştere economică durabilă în ţările Europei, asigurarea unei concurenţe sănătoase în toate sectoarele economiei este esenţială .
El atrăgea atenţia că este nevoie de o disciplină a afacerilor.
"Aceste reguli impun un grad de disciplină a afacerilor şi sunt uneori percepute ca obstacole în calea dezvoltării lor, însă această percepţie este eronată. Ideea că protejându-ne afacerile le putem face mai competitive este pur şi simplu greşită şi, în final, periculoasă pentru toate economiile. Însăşi disciplina impusă de regulile concurenţei este cea care împinge companiile să-şi îmbunătăţească competitivitatea, şi prin impunerea acestei discipline acasă, pe pieţele naţionale şi pe piaţa internă a Uniunii, ne asigurăm că firmele noastre sunt mai bine pregătite pentru a-şi înfrunta competitorii pe pieţele internaţionale", arăta acesta.
O altă temă importantă abordată de Joaquin Almunia este cea legată de ajutoarele de stat, el subliniind faptul că în legătură cu România există 12 cazuri aflate în derulare în acest an.
"România a făcut deja eforturi uriaşe pentru a-şi restructura sectoarele economice sensibile, după cum o demonstrează privatizarea industriei metalurgice, însă mult mai multe eforturi mai trebuie făcute. De exemplu, suntem în discuţii cu autorităţile române pe tema cazului complex al privatizării Oltchim. În luna mai a acestui an am fost notificaţi de asemenea de către România şi în legătură cu planul de a închide minele de cărbune neprofitabile. Înţeleg pe deplin sensibilitatea acestor sectoare, în special ţinând cont de concentrarea lor regională şi de numărul mare al personalului implicat. În acest moment, analizăm toate informaţiile care ne-au fost puse la dispoziţie" a mai spus comisarul european pentru concurenţă.
Un domeniu în care există suspiciuni legate de abordarea de ajutoare de stat mascate este cel energetic, autorităţile de concurenţă europene analizând mai multe contracte ale Hidroelectrica prin care se oferă energie la preţuri mai reduse unor companii, cum ar fi, de exemplu, Arcelor Mittal Galaţi sau Alro Slatina.
"Tarifele reduse la energie pentru anumite entităţi afectează dezvoltarea pieţelor energetice, în general liberalizate. Când preţurile la energie nu sunt stabilite liber pe piaţă, întreaga funcţionare a pieţei de energie este distorsionată, iar tarifele la electricitate pentru ceilalţi consumatori cresc. Consumatorii industriali din alte sectoare sunt de asemenea afectaţi, fiind obligaţi să acopere costurile adiţionale provocate de distorsionarea pieţei. Comisia Europeană se va asigura că disciplina legată de ajutoarele de stat este respectată şi în aceste sectoare sensibile, ca şi în întreaga economie" atrăgea atenţia oficialul european.
Un alt sector sensibil este acel al transportului aerian, despre care se poartă discuţii legate de posibile ajutoare de state acordate unor companii aeriene low cost, dar şi de fondurile orientate către anumite aeroporturi regionale, considerate neprofitabile de Comisia Europeană, mai informează reporterul RRA.