Ungaria încalcă dreptul UE în domeniul amenzilor la nedeclararea banilor la frontiere
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene constată încălcarea de către Ungaria a Dreptului european în cazul amenzilor pentru nedeclararea unor sume la trecerea frontierei.
Articol de Victor Gheorghe, 03 August 2015, 11:07
Totul a pornit de la păţania unui cetăţean care a trecut din Serbia în Ungaria fară a declara suma în numerar pe care o avea asupra lui şi anume, o sumă totală în echivalent de aproape 147.500 de euro, compusă din mai multe valute: leva bulgărească, lire turceşti şi lei româneşti.
Legea maghiară prevede ca în cazul nedeclarării la vamă a unei sume de peste 50.000 de euro se aplică o amendă egală cu 60% din suma reţinută.
În aceste condiţii, autorităţile maghiare l-au obligat pe cetăţean să plătească o amendă de aproape 78.000 de euro.
Cazul a ajuns la un tribunal din Ungaria, care a cerut un aviz din partea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.
Acesta a constatat că legislaţia maghiară încalcă Dreptul Uniunii, care spune că amenda trebuie să fie proporţională cu gravitatea încălcării legii.
Un regulament comunitar prevede că orice persoană care trece o frontieră externă a Uniunii cu cel puţin 10.000 de euro în numerar trebuie să declare suma transportată autorităţilor statului membru al locului de trecere a frontierei.
Declaraţia menţionată trebuie să indice provenienţa şi destinaţia numerarului; în temeiul regulamentului, statele membre trebuie să prevadă sancţiuni efective proporţionale şi disuasive, care sunt aplicate în cazul nerespectării obligaţiei de declarare.
În cazul Ungariei, Curtea a constatat că lipseşte acest principiu al proporţionalităţii.
De asemenea, Curtea arată că regulamentul prevede posibilitatea reţinerii numerarului nedeclarat, în scopul de a permite autorităţilor competente să efectueze controalele şi verificările necesare referitoare la provenienţa banilor.
Astfel, o amendă într-un cuantum inferior, combinată cu o măsură de reţinere a numerarului nedeclarat, ar fi în conformitate cu Dreptul european.
Reamintim că trimiterea preliminară permite instanţelor din statele membre ca în cazul unui litigiu cu care sunt sesizate, să adreseze Curţii întrebări cu privire la interpretarea Dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii.
Curtea nu soluţionează litigiul naţional, dar instanţa naţională are obligaţia de a soluţiona cauza conform deciziei Curţii.