România şi Bulgaria, ţările cu cei mai mulţi analfabeţi din Europa
Un raport al Comisiei Europene arată că România şi Bulgaria sunt ţările cu cei mai mulţi analfabeţi.
Articol de Claudia Marcu, 11 Iulie 2011, 18:52
Lipsa profesorilor calificaţi este principala cauză a gradului ridicat de analfabetism , potrivit raportului, iar Comisia ne sugerează să folosim fonduri europene pentru pregătirea dascălilor.
În Europa, unul din cinci adolescenţi în vârstă de până la 15 ani, dar şi numerosi adulţi au dificultăţi la citire, fapt care le creează probleme în a-şi găsi un loc de muncă şi, în general, de a se integra în societate.
Pentru prima dată există dovezi concrete că aceasta este o problemă foarte serioasă, iar situaţia nu s-a îmbunătăţit deloc în ultimul an - a spus, luni, comisarul european pentru educaţie.
Motivele sunt multe şi diferă de la o ţară la alta - imigraţia, factori socio-economici şi lipsa de specialişti.
Cele mai performante ţări sunt Finlanda, Estonia şi Olanda, unde procentul tinerilor de sub 15 ani cu dificultăţi la citit nu trece de 14%. La polul opus se situează România şi Bulgaria, cu peste 40%.
Lipsa profesorilor specializaţi este principalul motiv pentru care în cele două ţări numărul tinerilor cu dificultăţi la lectură este atât de mare - subliniază Androula Vassiliou.
"Un nivel înalt de predare poate avea un rol foarte important. Aceasta înseamnă metode noi, inovative, adaptate la nevoile individuale ale fiecărui elev în parte. De aceea, pregătirea profesională a educatorilor este foarte importantă", a spus Androula Vassiliou.
Androula Vassiliou a mai spus că, anul viitor, Comisia Europeană va face propuneri concrete pentru corectarea situaţiei, statele membre putând alege măsurile care se potrivesc cel mai bine situaţiei de la nivel naţional.
Comisarul european a insistat însă că investiţiile trebuie să continue, problema dificultăţilor la lectură putând avea repercusiuni pe termen lung.
Criza economică îşi spune cuvântul, însă statele membre au la dispoziţie şi fondurile structurale - a reamintit Androula Vassiliou.
"De exemplu, fondul social, care poate fi folosit pentru pregătirea profesorilor. Cred că statele membre ar trebui încurajate să folosească mai mult fondurile structurale, dar desigur că depinde autorităţile naţionale ce domeniu va avea prioritate în folosirea acestor fonduri", a mai adăugat Vassiliou.
Comisarul european pentru educaţie a atras atenţia că, dacă problema nu este luată în serios, efectele la nivel socio-economic vor fi dezastruoase.