Accidentele rutiere, o problemă socială în Uniunea Europeană
La Genova, în Italia, începe astăzi o conferinţă care are ca temă siguranţa în transporturi.
Articol de Victor Gheorghe, 04 Decembrie 2014, 11:08
Cei peste 300 de participanţi la conferinţă, printre care şi comisarul european pentru cercetare, ştiinţă şi inovare, Carlos Moedas, îşi propun să caute soluţii pentru reducerea la jumătate a numărului de accidente rutiere în Europa, până în 2030.
Părţi interesate sunt autorităţile publice, reprezentanţii industrei de profil şi mediul academic. Ideea este de a face vehiculele europene de transport printre cele mai sigure din lume, oferind utilizatorilor o experienţă plăcută şi economisind miliarde de euro pe an pentru asistenţă medicală, pierderi materiale şi costuri de asigurare.
La nivelul instituţiilor europene se încurajează cercetarea în domeniul transporturilor prin îmbunătăţirea tehonolgiei, dar şi printr-o mai bună înţelegere a comportamentului utilizatorilor şi implementarea de soluţii inovatoare.
Accidentele rutiere rămân o problemă socială în Uniunea Europeană, în pofida statisticilor încurajatoare.
Cele mai recente cifre oficiale, publicate de Comisie în martie anul acesta, arată o scădere cu 8% a numărului total de accidente rutiere în 2013, comparativ cu 2012.
Aceste statistici arată, de asemenea, că o atenţie deosebită trebuie acordată utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, în special în zonele urbane, unde se înregistrează mai mult de două treimi dintre decesele cauzate de accidentele rutiere.
La nivel politic există un document adoptat de Comisia Europeană încă din 2010, care oferă un cadru de guvernanţă şi obiectivele strategice de acţiune pentru îmbunătăţirea siguranţei rutiere la toate nivelurile.
Sunt susţinute dezvoltarea de vehicule mai sigure şi promovarea tehnologiei moderne, în special a sistemelor avansate de asistenţă la volan.
Parlamentul European a solicitat Comisiei să ia măsuri pentru a implementa diverse tehnologii care să ţină cont în primul rând de factorul uman, care se află la originea marii majorităţi a accidentelor.
De asemenea, se pune accent pe tehnologiile bazate pe comunicare între participanţii la trafic şi serviciile de infrastructură, pentru a spori şi mai mult siguranţa pe drumurile publice.