Valoarea contractelor publice va fi plafonată
Valoarea unui contract public nu mai poate fi crescutã la nesfârşit la cererea executantului unui proiect, anunţã oficialitãţi din cadrul Autoritãţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice.
Articol de Luminiţa Apostolescu, 07 Iulie 2010, 12:08
Este vorba de o mai veche practicã prin care, dupã încheierea unui contract la o anumitã valoare, câştigãtorul licitaţiei cerea, şi de obicei obţinea, o majorare considerabilã a fondurilor alocate.
În acest fel se ajungea ca o lucrare publicã sau alta sã coste la final şi de trei sau patru ori mai mult decât valoarea iniţialã.
Unele dintre cele mai importante modificãri legislative se referã la scãderea limitei de creştere prin acte adiţionale a lucrãrilor deja contractate şi respectiv blocarea contestaţiilor neîntemeiate, dupã cum ne spune directorul Departamentului juridic şi dialog social din cadrul Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, consilier juridic, Ana Bontea.
Ana Bontea: "De la plafonul de 50% actual este o diminuare la 20%, astfel încât autoritatea contractantã poate sã încheie acte adiţionale dacã lucrãrile suplimentare sunt de maxim 20% din valoarea contractului iniŢial, cu posibilitatea creŞterii acestui plafon în cazuri temeinic motivate".
Amenzi drastice, prin noua lege
De asemenea, prin noul act legislativ a crescut şi valoarea amenzilor pentru nerespectarea procedurilor legale de achiziţie publicã.
Ana Bontea: "Cuantumul amenzilor a crescut pânã la 50%. În prezent, cea mai mare amendã este de 100.000 de lei. Se poate da în cazul în care se schimbã criteriul de atribuire precizat în documentaţia de atribuire pe parcursul aplicãrii procedurii. Se poate da o amendã de 80.000 de lei, ca exemplu, în cazul în care nu se justificã de cãtre autoritatea contractantã avantajele reflectate de factorii de evaluare Şi acest lucru este important pentru cã se practicau factori de evaluare care sã îndepãrteze unele firme de la depunerea ofertelor în procedurile de achiziŢie publicã".
Consilierul juridic Ana Bontea apreciazã şi cã legislaţia achiziţiilor publice mai poate fi îmbunãtãţitã.
"Solicitãm ca, potivit dezbaterilor de la nivel european, termenul maxim de platã a facturilor în contractele de achiziţie publicã sã fie de 30 de zile, termenul maxim de recepţie în aceste contracte sã fie, de asemenea, de 30 de zile şi sã fie sancţiuni în cazul în care nu se respectã aceste termene", a spus Bontea.
Uneori, documentele de achiziţie conţin preţuri cu mult peste preţul pieţei.
Care este cauza, explicã preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, Cristina Trãilã: "Este rãspunderea autoritãţii contractante pentru cã nu existã nicãieri stabilit un preţ mediu pe piaţã, ca şi reglementare, nici la nivel de ordin, nici la nivel de hotãrâre de guvern".
Cristina Trãilã ne-a mai spus cã Autoritatea Naţionalã pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice înainteazã rezultatele controalelor sale cãtre Parchetul General, DNA şi Curtea de Conturi în cazurile în care încãlcarea legislaţiei ţine de competenţa acestor instituţii.