UPDATE Privatizarea CFR Marfă, un singur ofertant. Sindicatele cer stoparea privatizării
CFR Marfă a ajuns, miercuri, într-o nouă etapă a privatizării, cea a ofertei în plic. Miercuri la ora 12.00, a rămas în competiţie, un singur ofertant.
Articol de Simona Mihăescu, 19 Iunie 2013, 11:00
UPDATE Doar Grup Feroviar Român a rămas în cursa pentru preluarea pachetului majoritar de acţiuni la CFR Marfă şi a depus oferta în plic.
Miercuri la prânz a expirat termenul acestei etape a licitaţiei, ocazie cu care asocierea Transferoviar Grup - Donau Finanz a ieşit din cursă, după ce la etapa anterioară un altul ofertant fusese descalificat.
Amintim că la etapa licitaţiei cu ofertă în plic, rămăseseră doi investitori în cursa pentru preluarea celui mai mare operator de transport feroviar de marfă.
UPDATE 1TransferoviarGrup - Donau Finanz a ieşit din competiţie, dar îşi rezervă dreptul de contesta procedura de privatizare la instiuţiile abilitate.
Într-un comunicat de presă, asocierea arată că a mobilizat resurse umane şi financiare atât interne cât şi externe pentru a se încadra în termenele impuse de Ministerul Transporturilor şi că a depus mai multe cereri de amânare care au fost respinse.
Surse din Ministerul Transporturilor au spus că o modificare a calendarului este imposibilă şi că joi va fi anunţat câştigătorul licitaţiei.
Totodată, premierul Victor Ponta a declarat , miercuri, în şedinţa de guvern, că procedura de privatizare s-a făcut în condiţiile legii şi în consultare cu partenerii internaţionali.
Preţul de pornire pentru ofertele de cumpărare a companiei CFR Marfă porneşte de la aproximativ 180 de milioane de euro, dar o parte a datoriei pe care compania o avea a fost ştearsă prin reconversia în acţiuni.
Comisia de privatizare va analiza joi documentele depuse şi va anunţa câştigătorul.
Săptămâna trecută, compania americană Omnitrax, decăzută din dreptul de participare la etapa licitaţiei cu ofertă în plic, a depus o contestaţie prin care solicita suspendarea temporară a privatizării şi prelungirea perioadei de audit.
OmniTRAX Inc. a fost eliminată din competiţiei pentru că în timp plicul depus de compania americană nu exista oferta preliminară şi neangajantă şi nici comentariile asupra contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni.
Pentru a participa la utima etapă, licitaţia cu ofertă în plic, documentele de participare trebuie depuse până cel târziu în data de 19 iunie 2013, ora 12.00, acest termen fiind unul de decădere.
În data de 20 iunie, ora 11.00, la sediul Ministerului Transporurilor, Comisia de Privatizare va proceda la deschiderea plicurilor cu documentele ofertanţilor prezenţi şi va stabili câştigătorul.
Privatizarea CFR Marfă se realizează printr-o procedură de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic pentru un pachet majoritar de 51% din capitalul social al companiei.
Procesul de privatizare se realizează în conformitate cu Ordonanţa de Urgenţă nr. 88/1997 cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 137/2002 cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 577/2002 cu modificările şi completările ulterioare şi Hotărârea Guvernului nr.46/2013.
Aceasta este a doua tentativă de privatizare a CFR Marfă după ce, într-o primă fază, toate ofertele au fost respinse pentru că, potrivit ministrului Transporturilor, erau incomplete.
Protest CFR Marfă
Câteva zeci de persoane, membri ai Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România pichetează şi miercuri, sediul Ministerului Transporturilor solicitând stoparea privatizării CFR Marfă.
Sindicaliştii consideră că procesul de privatizare este lipsit de transparenţă, iar eventualele disponibilizări ar trebui însoţite de măsuri de protecţie socială activă.
Preşedintele Federaţiei, Iulică Măntescu a declarat pentru RRA că sunt posibile şi alte forme de protest, inclusiv declanşarea conflictului de muncă sau greva generală.