UPDATE GFR câştigă CFR Marfă
UPDATE Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a anunţat că "după şapte ore de negocieri, a ieşit fum alb", adică Grup Feroviar Român a câştigat CFR Marfă.
Articol de Simona Mihăescu, 20 Iunie 2013, 09:19
UPDATE Privatizarea CFR Marfă s-a încheiat. Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu a anunţat, joi, că Grupul Feroviar Român a câştigat licitaţia pentru CFR Marfă.
Grup Feroviar Român a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei, plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu, a anunţat Relu Fenechiu.
Ministrul a afirmat că după şapte ore de negocieri "a ieşit fumul alb".
"Azi putem declara un câştigător la CFR Marfă, compania care rămăsese singură în această competiţie, GFR, a depus o ofertă care, în urma analizei a fost declarata conformă, după care în urma trecerii la analiza ofertei am constatat că dumnealor au cerut în plus o posibilitate de a se plăti în rate", a susţinut el.
De asemenea, Fenechiu a precizat că prin contractul asumat, "şi-au asumat plata integrală aşa încât apărea o neconcordanţă".
"Le-am solicitat o clarificare prin care să se hotărască dacă renunţă la posibilitatea plăţii în rate sau vor să menţina în continuare această plată şi nu sunt de acord cu plata integrala. Şi-au asumat în scris că renunţă la plata in rate astfel că comisia a decis că GFR e declarată învingătoare", a anunţat ministrul Fenechiu.
Oferta GFR a fost peste suma minimă a licitaţiei, "însă a fost condiţionată"
Anterior, ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, a anunţat că oferta Grupului este mai mare decât suma minimă stabilită pentru pachetul de 51% din acţiunile companiei, respectiv 180 de milioane de euro.
AUDIO Relu Fenechiu
Conform procedurii de vânzare a CFR Marfă, Ministerului Transporturilor a deschis, joi, plicul cu oferta de participare la licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă.
Potrivit declaraţiilor ministrului trasporturilor, Relu Fenechiu, oferta Grup Feroviar Român a fost peste suma minimă a licitaţiei, însă a fost condiţionată.
Ministrul Fenechiu a precizat că potrivit contractului, firma câştigătoare nu poate impune condiţii.
Dintre cei trei investitori interesaţi iniţial de această afacere a rămas în cursă doar Grup Feroviar Român.
Compania americană OmniTRAX şi asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup - Donau Finanz s-au retras şi au anunţat că vor contesta în justiţie procedurile de privatizare, în special termenele prea scurte impuse de Ministerul Transporturilor pentru pregătirea ofertei.
Potrivit declaraţiilor pentru RRA, consilierul onorific pe probleme economice al premierului Ponta, Ionel Blănculescu susţine că retragerea unor investitori nu trebuie privită ca un eşec.
"Toţi competitorii au avut aceleaşi condiţii, dacă, iată, unul a reuşit să ajungă la linia de finiş cu atât mai bine pentru el. Contestaţiile care vor fi, dacă ele se vor rezolva favorabil pentru investitor, atunci acesta va trebui să intre foarte repede în activitate astfel încât CFR Marfă să devină regina transporturilor din România şi, pe de altă parte, să devină un actor foarte important de tranzit dinspre Est spre Vest", a declarat Blănculescu la RRA.
Întrebat cum comentează afirmaţiile celor care acuză că în cursa pentru preluarea pachetului majoritar de la CFR Marfă a rămas cine trebuia, Ione Blănculescu a răspuns că până la urmă "se va vedea care parte a avut dreptate".
"Dacă există un astfel de adevăr, atunci contestaţiile, până la urmă, având în vedere că vor ajunge şi în justiţie, se va vedea care parte a avut dreptate. Guvernul a recunoscut că este o privatizare asumată, desigur că nu a urmat toţi paşii necesari unei achiziţii, care presupuneau cel puţin 9 luni de zile, dar până la urmă, după atâtea întârzieri în ani de zile, iată că am ajuns în această situaţie cu focul în spate să reuşim să facem astfel de operaţiuni", a mai declarat, la RRA, consilierul premierului.
TransferoviarGrup - Donau Finanz renunţă la licitaţie
Miercuri, TransferoviarGrup - Donau Finanz a ieşit din competiţie, dar îşi rezervă dreptul de contesta procedura de privatizare la instiuţiile abilitate.
Într-un comunicat de presă, asocierea arată că a mobilizat resurse umane şi financiare atât interne cât şi externe pentru a se încadra în termenele impuse de Ministerul Transporturilor şi că a depus mai multe cereri de amânare care au fost respinse.
Surse din Ministerul Transporturilor au spus că o modificare a calendarului este imposibilă şi că joi va fi anunţat câştigătorul licitaţiei.
Totodată, premierul Victor Ponta a declarat, miercuri, în şedinţa de guvern, că procedura de privatizare s-a făcut în condiţiile legii şi în consultare cu partenerii internaţionali.
Preţul de pornire pentru ofertele de cumpărare a companiei CFR Marfă a pornit de la aproximativ 180 de milioane de euro, dar o parte a datoriei pe care compania o avea a fost ştearsă prin reconversia în acţiuni.
Ştire în curs de actualizare.