Ultimele zile înaintea votului de la 5 iunie. Ce trebuie să ştie alegătorii
Ultima săptămână a campaniei pentru alegerile locale, scrutin de care depinde direct modul în care vor fi gestionate comunităţile în care trăim.
Articol de Cătălin Purcaru, 30 Mai 2016, 07:36
Dacă din perspectiva campaniei stradale, au fost poate cele mai discrete alegeri postdecembriste, noutăţile nu se opresc anul acesta doar la aspectele de formă.
Pentru alegerile din data de 5 iunie, sunt organizate 15.616 secţii de votare.
Peste 250.000 de candidaţi sunt înscrişi în competiţia pentru funcţiile de primar, consilier local, judeţean sau pentru Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
Duminica viitoare, cetăţenii români care au împlinit vârsta de 18 ani, inclusiv în ziua votării, sunt aşteptaţi să îşi exprime opţiunea electorală.
Puteţi vota în baza unui act de identitate aflat în termen de valabilitate doar în localitatea de domiciliu sau de reşedinţă -precizează preşedintele Autorităţii Electorale Permanente, Ana Maria Pătru.
"Alegătorii votează numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea de domiciliu sau reşedinţă şi unde sunt înscrişi în lista electorală permanentă, în cazul cetăţenilor români sau în copia de pe lista electorală complementară, în cazul cetăţenilor UE", a explicat ea.
Scrutinul va avea loc într-un singur tur, iar votarea va începe la ora 7:00 şi se va încheia la ora 21:00.
Legea nu prevede posibilitatea prelungirii programului de votare, doar ca alegătorii care, la ora 21:00 se află în localul secţiei de vot pot să îşi exercite dreptul de vot.
Fiecare alegător va primi trei buletine de vot: pentru primar, consiliu local şi consiliu judeţean.
În Bucureşti vor fi însă patru buletine.
"În Bucureşti, fiecare votant va primi patru buletine de vot: unul pentru primarul de sector, unul pentru consiliul local al sectorului, unul pentru primarul general al Municipiului Bucureşti şi unul pentru Consiliul General al Municipiului Bucureşti", a explicat Ana Maria Pătru.
O noutate la alegerile locale este informatizarea secţiilor de votare - precizează vicepreşedintele Autorităţii Electorale Permanente, Marian Muhuleţ.
"Sistemul informatic vine ca o adăugire pe lângă acţiunile care se desfăşoară în mod concret în secţia de votare. Dumneavoastră veţi prezenta actul de identitate operatorului de calculator, acesta va scana partea de jos a cărţii de identitate, din care va prelua doar Codul Numeric Personal şi va bifa codul într-o bază de date, existentă la nivel naţional. După aceea, va informa preşedintele biroului secţiei de votare cu privire la mesajul pe care îl va vedea pe ecranul tabletei. Vă regăseşte lista de la respectiva secţie de votare la poziţia 923, să spunem. Asta va uşura procedurile în cadrul secţiei de votare; din perspectiva asta, timpii de votare se vor scurta", a apreciat Muhuleţ.
Sistemul de informatizare a secţiilor de votare va bloca orice tentativă de vot multiplu şi va face imposibil votul persoanelor decedate sau a celor care şi-au pierdut drepturile electorale.
Implementarea şi gestionarea sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal este asigurată de Autoritatea Electorală Permanentă, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi al Institutului Naţional de Statistică.