UE recomandă taxe de drum echitabile pentru toţi şoferii
Comisia Europeană recomandă măsuri care sa asigure un sistem nediscriminatoriu de taxare a drumurilor în statele membre.
Articol de Carmen Valică, 14 Mai 2012, 14:17
România este printre cele şapte state membre în care este folosit sistemul vinietelor pentru masinile mici.
Recomandările formulate luni includ aplicarea unui sistem care să permită taxarea săptămânală sau pentru o perioadă chiar mai scurtă, un preţ proporţional în funcţie de durata acordării şi oferirea de informaţii clare pentru utilizatorii ocazionali care nu sunt rezidenţi în ţările vizate.
Rezidenţii şi non-rezidenţii trebuie trataţi în mod egal, arată Comisia, iar penalizările trebuie să ţină cont de sancţiunile generale aplicate în trafic.
Potrivit vicepreşedintelui Comisie Europene, Siim Kallas, "a nu fi discriminat este un drept fundamental. Un cetăţean francez sau britanic trebuie să poată traversa Slovenia sau Belgia cu maşina la fel de uşor ca un localnic. Sistemele de percepere a taxelor de drum trebuie să fie transparente şi echitabile pentru toţi."
În prezent, pe lângă România, mai utilizează viniete pentru maşinile private Austria, Bulgaria, Republica Cehă, Ungaria, Slovacia şi Slovenia, iar Belgia se pregăteşte să introducă acest sistem.
Comisia Europeană precizează că Directiva "Eurovinieta" a Uniunii Europene stabileşte o "listă transparentă a costurilor care pot face obiectul unor tarife pentru vehiculele grele de marfă, precum costul infrastructurii şi externalităţi cum ar fi poluarea atmosferică şi zgomotul. În cazul autoturismelor private, astfel de norme nu există. Cu toate acestea, se aplică dispoziţiile de bază din tratat care interzic orice discriminare pe criterii de naţionalitate."
Comisia a primit de-a lungul anilor numeroase plângeri cu privire taxele de drum pentru autoturisme private.
De exemplu, în 1996, Austria a fost nevoită să îşi modifice planurile privind un sistem de viniete după ce Comisia Europeană a stabilit că oferirea exclusiv de permise anuale ar fi inechitabilă faţă de conducătorii auto din străinătate.
Recomandările Comisiei
►Comisia îşi exprimă o preferinţă clară pentru sistemele de tarifare bazate pe distanţă, considerându-le ca fiind inerent mai echitabile şi mai eficace pentru trimiterea de semnale privind preţul decât metoda care recurge la viniete autocolante a căror valoare este calculată în funcţie de timp.
Dacă nu sunt concepute cu grijă, sistemele cu viniete au şanse mari să provoace probleme nejustificate şoferilor din străinătate care nu fac decât să traverseze o ţară.
►Dacă se recurge la un sistem cu viniete bazate pe timp, trebuie îndeplinite anumite condiţii.
Trebuie să existe următoarele elemente:
(a) O ofertă minimă de viniete pe termen scurt.
La dispoziţia localnicilor şi a şoferilor din străinătate trebuie să existe cel puţin viniete săptămânale, lunare şi anuale.
În mod evident, vinietele cu durata cea mai mică vor fi cel mai probabil utilizate de şoferii nerezidenţi.
(b) Un raport acceptabil între preţurile medii pe zi.
Raportul preţurilor medii pe zi exprimă preţul mediu, exprimat ca preţ zilnic echivalent, pe care îl plăteşte un nerezident (utilizând vinieta cu durata cea mai mică, de exemplu pe cea săptămânală) comparativ cu un rezident care utilizează vinieta cu durata cea mai mare (de exemplu pe cea anuală).
Pe baza sistemelor utilizate în prezent, raportul dintre preţul mediu pe zi plătit de un nerezident şi cel plătit de un rezident poate varia între 2,5 şi 8,2.
Aceasta ar fi considerată limita superioară acceptabilă. Pentru comparaţie, raportul maxim permis de Directiva "Eurovinieta".
Tabelul 1. Preţul mediu pe zi
Prețul mediu pe zi în 2012 (în EUR) | Ungaria | Austria | România | Slovacia | Bulgaria | Rep. Cehă | Slovenia |
Vinieta cu durata minimă | €1,03 | €0,80 | €0,43 | €1,00 | €0,71 | €1,24 | €2,14 |
Vinieta cu durata maximă | €0,41 | €0,21 | €0,08 | €0,14 | €0,09 | €0,16 | €0,26 |
Raportul dintre vinieta cu durata minimă și cea cu durata maximă | 2,5 | 3,8 | 5,6 | 7,3 | 7,7 | 7,6 | 8,2 |
Pot exista motive obiective pentru tarifele mai mari în cazul vinietelor pe termen scurt, cum ar fi costurile administrative mai ridicate, dar aceste costuri trebuie să fie justificabile și proporționale.
(c) Informații clare privind tarifele care trebuie plătite de utilizator, care trebuie să fie ușor accesibile pentru nerezidenți.
Acestora trebuie să li se ofere o gamă de modalități de plată, inclusiv puncte de plată ușor accesibile situate la frontieră, plata prin telefon și plata online.
Aplicarea legii trebuie să nu se concentreze exclusiv pe zonele de frontieră.
Anexă
Taxe de drum actuale (viniete) pentru vehicule de pasageri ≤ 3,5 t în UE
2012
Austria | |||
săptămână (10 zile) | 2 luni | an | |
8 € | 23,40 € | 77,80 € | |
Bulgaria | |||
săptămână (7 zile) | lună | an | |
5 € | 13 € | 34 € | |
Republica Cehă | |||
săptămână (10 zile) | lună | an | |
12,40 € | 17,60 € | 59,90 € | |
Ungaria (sistem de viniete electronice) | |||
săptămână (10 zile) | lună | an | |
10,30 € | 16,60 € | 148,90 € | |
Slovacia | |||
săptămână (10 zile) | lună | an | |
10 € | 14 € | 50 € | |
Slovenia | |||
săptămână (7 zile) | lună | an | |
15 € | 30 € | 95 € | |
România (sistem de viniete electronice) Vehicule private ușoare și vehicule comerciale ușoare utilizate pentru transportul de pasageri | |||
săptămână (7 zile) | lună | 3 luni | an |
3 € | 7 € | 13 € | 28 € |
Vehicule comerciale ușoare utilizate pentru transportul de marfă | |||
săptămână (7 zile) | lună | 3 luni | an |
6 € | 16 € | 36 € | 96 € |
(Rate de schimb valutar din 27 februarie 2012)
Tabelul nu conţine preţurile vinietelor pentru motociclete şi remorci uşoare.