Transportatorii au intrat în grevă
O parte a transportatorilor rutieri de marfă protestează în mai multe zone din ţară, nemulţumiţi de introducerea accizei de 7 eurocenţi la combustibili.
Articol de Radio România, 08 Decembrie 2013, 15:09
UPDATE 5 Reprezentanţii Confederaţiei Naţionale a Transportatorilor, organizatori ai acţiunii de protest, spun că este vorba de zeci de mii de tiruri şi camioane implicate.
Este însă greu de apreciat numărul celor care s-au alăturat, protestul este greu de conturat şi un tablou exact al modului în care este afectat astăzi traficul rutier la nivel naţional.
La Bucureşti, pe şoseaua de centură pe zona din sud, un traseu aproape întotdeauna aglomerat, traficul se desfăşoară cu ceva probleme. Încă de dimineaţă, numeroase TIR-uri au fost oprite, iar viteaza de deplasare a fost foarte redusă.
O colană compusă din peste o sută de TIR-uri şi camioane se deplasează cu viteză redusă pe centura Bucureşti Sud, între Berceni şi Popeşti Leordeni, transmite redactorul RRA, Alex Lancuzov.
Se merge cu până la 10 kilometri pe oră, nici o schimbare majoră faţă de situaţia de la prima oră, atunci când a fost deosebit de aglomerat, mai ales că şi bucureştenii folosesc acest tronson de centură.
O altă coloană poate fi întâlnită între Jilava - DN5 şi Bragadiru - DN6, segment de drum nemodernizat, pe o singură bandă pe sens şi, din păcate, fără parcări.
Şoferii uatomarfarelor rulează la mică distanţă unul faţă de altul, dar permit conducătorilor de autoturisme să efectueze depăşiri sau să intre pe centură din artere laterale, benzinării şi depozite.
În coloană şi pe acostament sunt poliţişti rutieri care dirijează circulaţia, mai ales că au fost cazuri de TIR-uri oprite pe carosabil cu probleme tehnice.
În acest moment, prima dubă care deschide coloana a ajuns în intersecţia de la Popeşti Leordeni şi, bineînţelesc, traficul este serios afectat.
Toate echipajele disponibile ale Poliţiei Rutiere Ilfov au fost pe centura Capitalei. Sunt şi acum mai multe echipaje în zona Popeşti Leordeni, au folosit echipamentul de monitorizare din dotare, mai ales că am întâlnit cazuri de şoferi care pretindeau că au probleme tehnice, un pretext pentru a opri şi a bloca circulaţia pe o singură bandă.
Un astfel de caz este şi la această oră între Popeşti Leordeni şi Berceni pe banda de deplasare spre Popeşti Leordeni, încă de la 9:00 dimineaţa.
UPDATE 4 Comisarul Cătălin Bocaia spus, la emisiunea "Jurnalul de prânz" de la Radio România Actualităţi, că la ora prânzului nu există drumuri cu circulaţia întreruptă.
"Centrul Infotrafic al Poliţiei Române vă informează că la această oră nu sunt semnalate drumuri naţionale sau autostrăzi cu circulaţia rutieră întreruptă din cauza unor evenimente rutiere sau a altor motive. Traficul se desfăşoară uşor îngreunat pe mai multe artere rutiere din ţară din cauza numărului mare de autovehicule. Este vorba de DN 19 A pe sensul Satu Mare - Petea, judeţul Satu Mare, pe DN 7, pe raza judeţului Alba, pe raza localităţii Sebeş, în zona cunoscutei intersecţii cu DN 7, pe centura ocolitoare a municipiului Sibiu şi pe centura ocolitoare a capitalei. Precizăm că secţiile regionale de Poliţie Transporturi nu au semnalat probleme majore la traficul feroviar şi nu există aeroporturi sau porturi maritime închise", a precizat Cătălin Bocaia.
UPDATE 3 Sute de TIR-uri şi autoutilitare au circulat, în coloane, cu viteză foarte redusă în mai multe zone din ţară, în semn de protest faţă de majorarea accizei la combustibili cu 7 eurocenţi, pe care guvernul vrea s-o aplice de la 1 ianuarie.
Potrivit corespondenţilor rra, astfel de manifestări s-au desfăşurat în judeţele Arad, Sălaj, Sibiu, Cluj, Vâlcea şi Bucureşti, creând dificultăţi în trafic.
În plus, transportatorii rutieri de mărfuri au oprit, luni, activitatea şi nu au mai trimis maşini în curse, iar autocamioanele care sunt pe trasee s-au retras în parcări.
UPDATE 2 Circulaţia se desfăşoară cu mare dificultate pe centura Bucureşti Sud, între intersecţiile de la Domneşti şi Voluntari, unde drumul are o singură bandă pe sens, transmite reporterul RRA, Alexandru Lancuzov.
Numărul mare de autovehicule şi protestul transportatorilor duc la blocaje temporare, mai ales în zona intersecţiilor unde nu există pasaje supraterane la intersecţii.
Transporatorii de marfă, afiliaţi Confederaţiei Naţionale Rutiere, protestează în grupuri pe acest tronson, deci circulă cu viteză redusă sau chiar opresc pe carosabil, invocând probleme tehnice.
Poliţia Rutieră Ilfov dirijează circulaţia între Popeşti Leordeni şi Bereceni, acolo unde un şofer de TIR a soliciat interevenţia echipajelor de asistenţă tehnică, poliţiştii nu sunt convinşi că, într-adevăr, sunt probleme tehnice, dar nu au ce face, aşa că dirijează circulaţia.
S-au format coloane pe mai mulţi kilometri, iar pe tronsonul de nord, acolo unde drumul are patru benzi şi pasaje la interescţii, nu sunt probleme deosebite de fluenţă.
UPDATE1 O parte a transportatorilor rutieri de mărfuri au intrat, de luni, într-o grevă pe o perioadă nedeterminată, nemulţumiţi de majorarea accizei la combustibili cu 7 eurocenţi, care-i dezavantajează în raport cu concurenţa europeană.
Cei aproape 7.500 de operatori de transport care participă la acţiune organizează şi diverse alte forme de protest, cum ar fi rularea în coloane cu viteză redusă sau oprirea pe marginea carosabilului.
La Arad, câteva zeci de maşini de marfă circulă de mai bine de o oră în coloană cu viteză redusă pe centura oraşului şi pe o porţiune din DN 7 Arad-Nădlac, fără a bloca însă traficul.
Secretarul general al Confederaţiei Naţionale Rutiere, Siegfried Mayer, i-a precizat corespondentului RRA Ioan Suciu, că protestul va continua până când va exista un dialog real cu guvernul.
"Cele mai importante ar fi acciza şi cei 7 cenţi de la 1 ianuarie. Asta ne va crea un handicap enorm faţă de firmele străine. Nu putem să acceptăm un astfel de lucru. În afară de asta dorim returnare de acciză din carburanţii profesionali, dorim reducerea substanţială a amenzilor din cauză că nu există proporţionalitate între amendă şi fapta comisă. Sunt pe rol foarte multe propuneri legislative care stau, stau, stau şi guvernul nu dovedeşte altceva decât încapacitate de acţiune, incapacitate de gândire coerentă pe termen lung", a spus Siegfried Mayer.
Acţiunile transportatorilor nu vor afecta, însă, aprovizionarea magazinelor, întrucât livrarea de marfă se face în baza unor contracte ferme, cu clauze şi penalităţi.
Protestul, anunţat de duminică
Transportatorii rutieri de marfă au anunţat că vor opri, luni, activitatea pentru că, susţin ei, au epuizat toate căile diplomatice în relaţia cu autorităţile, care nu îşi respectă angajamentele.
Ultimul lor motiv de nemulţumire este majorarea accizei cu 7 eurocenţi a taxei pe carburant.
În acest fel, spune secretarul general al Confederaţiei Naţionale Rutiere, Siegfried Mayer, transportatorii români sunt dezavantajaţi în competiţia cu operatorii din ţările vecine.
"Guvernul ne pune într-o situaţie imposibilă. Acea justificare că, în curând, costul barilului de petrol va scădea şi prin acest fapt nu se va simţi această introducere de acciză este total falsă din cauză că la celelalte ţări acest cost dacă scade, va scădea cu totul şi vor avea un avantaj pe care noi, din păcate, transportatorii români, nu o să-l putem acoperi sub nicio formă. S-ar putea firme străine să facă transporturi în România din cauză că ei au alimentări cu preţuri de motorină mai scăzute decât în propria noastră ţară", a spus Siegfried Mayer.
Potrivit unui comunicat al Confederaţiei Naţionale Rutiere, Guvernul intenţionează să folosească sumele colectate din noua taxă pentru a construi, cu prioritate, autostrăzi în afara fluxurilor şi coridoarelor de transport comercial.
"În acelaşi context, autostrăzile ce urmează a fi construite cu bani astfel colectaţi vor fi mai mult ca sigur taxate, după cum se exprimau în urmă cu ceva timp guvernanţii actuali", susţine CNR.
Potrivit Agerpres, decizia de intrare în grevă a fost luată pe 29 noiembrie, în cadrul unei reuniuni desfăşurate lângă Sibiu, la care au participat reprezentanţi ai transportatorilor de mărfuri din întreaga ţară, împreună cu delegaţii ale patronatelor din transportul rutier.
Este vorba despre reprezentanţi ai transportatorilor din 24 de judeţe ale ţării, precum şi de lideri ai Asociaţiei Patronale a Transportatorilor din Arad, Federaţiei Operatorilor Români de Transport, Federaţiei Transportatorilor Europa, Asociaţiei Transportatorilor Rutieri în Construcţii, Breslei Marilor Transportatori din Cluj şi Asociaţiilor transportatorilor rutieri de mărfuri din Maramureş, Transilvania, Moldova şi Constanţa, patronate membre al Confederaţiei Naţionale Rutiere.