Transgaz şi CFR Marfă, punctele slabe ale României în negocierile cu FMI
Guvernul vrea management privat la cele două companii, înainte de a le scoate la privatizare.
Articol de Luminiţa Apostolescu, 11 Noiembrie 2012, 09:00
Guvernul României a reuşit să îndeplinească majoritatea angajamentelor asumate anterior în relaţia cu FMI, dar autorităţile înregistrează întârzieri în listarea la bursă a 15 % din acţiunile Transgaz şi privatizarea CFR Marfă, a declarat premierul Victor Ponta.
Guvernul ia în calcul şi va propune experţilor internaţionali instalarea unui management privat la cele două companii cu capital de stat, care să sporească atractivitatea acestora înaintea încercării de privatizare.
Şeful executivului a mai afirmat că anul acesta volumul investiţiilor străine directe va fi mai mic sau cel mult egal cu cel de anul trecut, adică de 1,9 miliarde de euro.
Pentru 2013, având în vedere investiţiile preconizate în sectorul energetic, proiecţiile sunt mai optimiste, a mai spus Victor Ponta.
El a subliniat că Guvernul îşi mai propune să externalizeze operaţiunile de evaluare şi derulare a proiectelor finanţate din fonduri europene.
Acord preşedinte-premier pe management privat la CFR şi Transgaz
La cea mai recentă întâlnire dintre preşedinte şi premier, cei doi au agreat că este nevoie ca mai întâi să fie introdus management privat care să crească valoarea celor două companii şi abia apoi să fie încheiate procedurile de vânzare de acţiuni.
Subiectul a fost discutat de cei doi oficiali la întâlnirea de la Palatul Cotroceni, în contextul negocierilor cu delegaţia Fondului Monetar Internaţional.
"Preşedintele şi premierul au fost de acord să amâne privatizarea CFR Marfă şi listarea Transgaz, cu argumentul că acum nu este momentul prielnic. Cei doi au agreat că este nevoie ca mai întâi să fie introdus management privat care să crească valoarea celor două companii şi abia apoi să fie încheiate procedurile de vânzare de acţiuni", se arată într-un comunicat de presă.
Privatizare amânată
Statul s-a angajat faţă de Fondul Monetar Internaţional să vândă pe bursă participaţii la unele companii, printre care şi un pachet de 15% din acţiunile Transgaz.
Operaţiunea era programată iniţial pentru sfârşitul lui iunie, dar a fost amânată din motive tehnice.
În cazul CFR Marfă, Guvernul intenţionează să vândă prin licitaţie cu strigare un pachet de acţiuni reprezentând 100% din capitalul social al companiei, precum şi pachetul care va fi deţinut de stat în urma conversiei datoriilor societăţii în acţiuni şi cel rezultat în urma compensării datoriilor CFR Marfă către CFR S.A.
Iniţial, Guvernul s-a angajat faţă de FMI să vândă doar 20% din acţiunile CFR Marfă, dar ulterior s-a decis în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) să fie vândut un pachet majoritar de acţiuni.
Ministerul Transporturilor a anunţat că îşi asumă privatizarea CFR Marfă până în luna decembrie a acestui an, obiectiv care va fi atins şi în cazul celui mai pesimist scenariu.
Ulterior, oficialii ministerului au declarat că procedura de vânzare a CFR Marfă este întreruptă şi nu va putea fi finalizată până la sfârşitul anului întrucât strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT.