Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Traian Băsescu vrea altă nominalizare. Silaghi "a fost ineficient ca ministru"

Preşedintele Traian Băsescu consideră că singura soluţie corectă este ca premierul Victor Ponta să rămână ministru interimar al Transporturilor până la semnarea contractului de privatizare a companiei CFR Marfă.

Traian Băsescu vrea altă nominalizare. Silaghi "a fost ineficient ca ministru"

Articol de Flori Doman, 22 Iulie 2013, 16:34

► Principalul subiect despre care voi vorbi azi este legat de dezbaterea publică, frământarea naţională reprezentată de numirea ministrului Ovidiu Silaghi la Ministerul Transporturilor.

►Am primit de la Victor Ponta, astăzi, hârtia oficială prin care îmi solicită numirea lui Ovidiu Silaghi la Ministerul Transporturilor.

►Am evitat cu această nominalizare, pentru a nu-l pune pe Ovidiu Silaghi în faţa unei respingeri.

►Ceea ce vă voi spune despre lipsa mea de încredere într-o astfel de desemnare am spus şi premierului şi domnului Antonescu, încercând să nu îl punem în varianta unei respingeri, având în vedere că nu doresc să creez prejudicii de imagine domnului Silaghi.

►Am exprimat un punct de vedere în faţa celor doi: unu, instituţional, premierul are legitimitate să-mi propună numirea unui ministru, iar celălalt are legitimitatea de şef de partid.

►Până acum nu am avut un real succes în obţinerea acordului legată de o altă nominalizare.

Băsescu: Am observat ineficienţa totală a domnului Silaghi

►Principalul motiv invocat a fost legat de istoricul prezenţei domnului Silaghi la Ministerul Transporturilor în primul guvern, când nu s-a evidenţiat cu nimic, părea un fel de apă sfinţită, nici nu a dus lucrurile înainte, totul a mers strună, ca înainte de desemnarea sa, iar pe de altă parte am observat ineficienţa totală a domnului Silaghi.

►În toată perioada nu a reuşit să mişte un pas doi în deblocarea fondurilor europene. Un om fără performanţe care nu aduce nimic ca imagine Guvernului Ponta.

►Dacă tot ai oportunitatea unei desemnări pentru un ministru nou de ce să nu găseşti un om care să aducă un plus de imagine? E interesul nostru al tuturor să avem un guvern cu o imagine bună.

►Trebuie să vă spun şi de ce nu mă grăbesc: pot să ajung la situaţia "rău cu rău, dar mai rău e fără rău".

►Dacă aş lua decizia unei respingeri imediate, aş putea să primesc o nominalizare pe care să nu o mai pot refuza.

►Pentru mine ar fi important să ştiu dacă îl resping pe Silaghi cine ar urma să vină.

►I-am spus acest lucru şi premierului, e neoportună desemnarea unui ministru care nu a fost implicat în niciun fel în procesul de privatizare a CFR Marfă.

►E o companie mare, strategică prin obligaţiile pe care le are în situaţii ce reclamă mişcări ale Armatei Române în eventualitatea unor situaţii de criză şi are obligaţii asumate în ce priveşte nevoile de transport NATO.

►Al doilea criteriu, să nu numim un ministru care nu a urmărit procesul, e o alta motivaţie pentru care întârzii numirea noului ministru.

►Toţi ştim aprecierile extraordinare primite de domnul Fenechiu de la domnul Ponta cu privire la modul de desfăşurare a privatizării şi la desemnarea câştigătorului.

►Cred că dată fiind conjunctura de la Transporturi, singura soluţie corectă e ca ministrul interimar, care cunoaşte şi public a apreciat procesul de privatizare, să rămână în funcţie măcar până la semnarea contractului de privatizare.

►Vreau să fac o precizare - şi acesta e un alt motiv de îngrijorare pentru mine - membri ai Cabinetului au vehiculat ideea că se aşteaptă avizul Consiliului Concurenţei, e o minciună. CC aşteaptă semnarea contractului.

Băsescu: Ponta trebuie să-şi asume răspunderea politică pentru privatizarea CFR Marfă

►În spaţiul public circulă o minciuna venita de la Guvern, ca se aşteaptă avizul de la Consilul Concurenţei. Abia plata se face după ce se dă un aviz de la Consiliul Concurenţei.

►Ceva mi se pare în neregulă aici, jocul care se face legat de privatizare, şi având în vedere aprecierile publice extrem de favorabile ale premierului, cred că trebuie să-şi asume răspunderea politică în continuare.

►Nu spun că premierul trebuie să semneze contractul, dar nu aş vrea să-l aud peste câteva luni să spună: "a fost Silaghi, nu eu". Aş vrea să-l ajut să rămână consecvent, ceea ce ar fi un eveniment.

►Îngrijorarea mea cu privire la CFR mai vine dintr-o direcţie: ştiu că cel care a câştigat caută cu oarecare disperare bani la bănci pentru a plăti valoarea la care s-a angajat.

►Marea mea problemă - şi cu siguranţă premierul ştie mult mai bine ca mine - este că ştiind despre câştigător că are oarecare credite pe propria companie, că trebuie să împrumute circa 200 milioane să plătească noua companie, din ce va face investiţii să modernizeze compania?

►Dacă el împrumută bani ca să poată plăti şi nu îi găseşte, cel puţin până în momentul de faţă, nu sunt prea multe banci dispuse să finanţeze, de unde o să ia bani să investească în modernizarea companiei?

► De aceea, fără să fie rea intenţie, joc politic, consider că privatizarea în condiţiile pe care eu le înţeleg, poate eu nu înţeleg atât de bine ca domnul Ponta, nu mă consider mai pregătit ca dânsul, sunt sigur că dânsul vorbeşte foarte responsabil şi bine informat, de aceea cred că trebuie să-şi menţină responsabilitatea politică pentru privatizarea CFR Marfă.

Băsescu: Decizia definitivă privind desemnarea lui Silaghi, pe 23 august

► Sunt elemente, o chestiune de imagine a domnului Silaghi, o chestiune de privatizare la CFR Marfă, care mă fac să continui să reflectez la varianta Silaghi.

►Legal, ministrul interimar al Transporturilor îşi termină mandatul pe 25 august, iar eu voi lua o decizia definitivă - nu am reusşt să schimb opţiunea celor doi - pe data de 23 august, având în vedere că 25 cade într-o duminică.

►Voi lua o decizie vineri, 23 august, dacă resping sau accept desemnarea domnului Silaghi.

►Până atunci ar fi timpul să se semneze sau să se respingă semnarea contractului de privatizare.

►Nu aş vrea să-l văd că devine ţapul ispăşitor pentru o operaţiune de privatizare, eventual, de tipul Oltchim.

►Simt responsabilitatea acestei desemnări, într-un astfel de moment când cea mai mare companie de transport marfă urmează să fie privatizată, absolut strategică în sistemul de transport.

►Ministrul nu va semna contractul, dar va avea răspunderea politică pentru asumarea privatizării.

►Aceste argumente legate de semnele mele de întrebare cu privire la potenţialul financiar al investitorului le-am ridicat şi în discuţia cu FMI, BM şi UE. Poate şi Guvernul va trebui să discute mai mult cu FMI legat de acest subiect.

►Cheia rămâne dacă acel câştigător va putea moderniza CFR Marfă sau dacă nu cumva începe să taie cu zecile de mii de vagoane să achite din vânzarea fierului vechi datoriile la bănci.

►S-ar putea ca eu să greşesc, dar fiind vorba de o companie atât de mare aş vrea să fiu mai prudent şi mai puţin entuziast şi m-aş bucura mult ca premierul Ponta să aibă dreptate.

Despre Acordul de ParteneriatGuvern - Comisia Europeană

► O a doua problemă, extrem de importantă, şi oricâte acorduri de coabitare ai avea, ele nu înseamnă şi minciuna prin omisiune. Aş vrea să spun câteva cuvinte despre Acordul de Parteneriat între Guvern şi Comisia Europeană.

►Este un document cheie ce trebuie finalizat cât mai curând şi care se constituie în baza de pregătire a absorbţiei fondurilor 2014 - 2020.

►După ce se convine cu Comisia Europeană, se elaborează programele sectoriale - transporturi, mediu, cercetare etc.

►Pentru a elabora programele operaţionale trebuie să se convină între Guvern şi Comisie termenii Acordului de Parteneriat.

►Cred că suntem deja destul de întârziaţi, privind şi la observaţiile CE la nivel tehnic până în prezent.

►Aş spicui câteva elemente - acordul nu ţine cont de substanţa strategiei Europa 2020 pentru creştere şi ocuparea forţei de muncă. Nu e posibil, când ştii că un document de bază al dezvoltarii UE e strategia 2020, din Acordul de Parteneriat să nu fie evidenţiate, incluse, obiectivele asumate în strategia UE 2020.

►Asta arată ca oamenii de la Guvern care au elaborat acest acord habar nu au care sunt relaţiile România - UE din punct de vedere al obiectivelor pe termen lung.

►Cea mai ridicolă observaţie mi se pare aceasta - între Acordul de Parteneriat şi Programul Naţional de Reformă şi recomandările specifice de ţară nu se reflectă a exista o corelare.

►Aşa ceva e greu de imaginat, că nu corelezi planul naţional de reformă cu obiectivele de ţară anuntate şi recomandările specifice de ţară.

► O altă observaţie extrem de grea este cea care spune direct "Guvernul dă dovadă de o lipsă cronică de analiză", şi spune de ce: "Nu are capacitate de analiză pe situaţia ţării, lipsa de capacitate de analiză în ce priveşte priorităţile de dezvoltare şi lipsa de capacitate de analiză în stabilirea obiectivelor care prin finanţare
►Îmi e greu să înţeleg cum au putut face un astfel de document.

►Vă mai dau o formulare: "Guvernul arată că nu a învăţat lecţiile din ce s-a întâmplat în 2007 - 2013"; formulare din procesul verbal al analizei Acordului de Parteneriat.

►În Acord sunt propuse acţiuni, proiecte neeligibile. Oamenii ăştia nu ştiu ce fel de acţiuni pot fi finanţate cu bani europeni.

►Vă dau o alta formulare, sintetizată: "incoerenţa şi lipsa unei orientări strategice în abordarea obiectivelor tematice".

►Pentru că tot am pierdut un geniu, pe domnul Fenechiu, o observaţie din documentul experţilor CE: "lipsa master plan pentru Transporturi".

►Pe mine mă îngrijorează, de ce: la 1 ianuarie 2014 începe noul exerciţiu bugetar.

►Noi nu numai că nu avem proiecte pregătite, care ar fi trebuit să fie gata de licitaţie, noi nu reuşim să ne facem documentele de bază care să permită accesarea banilor, darămite să avem pretenţia la proiecte.

►Nu am să dau indicaţii Guvernului ce are de făcut, spun public doar un lucru: dacă au nevoie de ajutor sunt gata să-i ajut, pentru că ştiu ce e de făcut. Dar motivul ieşirii mele, şi nu am enumerat decât câteva exprimări extrem de neplăcute, motivul semnalului e ca riscăm să intrăm în exerciţiul bugetar la fel de nepregătiţi la 1 ianuarie 2007 şi riscăm acelaşi proces de întârziere şi de pierderi de fonduri europene.

Băsescu: Nu am invitat niciun primar PDL să vină în Mişcarea Populară

►Vă dau cuvântul meu de onoare că nu am invitat niciun primar PDL să vină în Mişcarea Populară.

►Nicio legătură nu am avut cu ce s-a întâmplat la Argeş după ce am fost eu ieri. Habar nu am avut că se întâmplă.

►Orice primar, orice om care a fost acolo poate să confirme că nu am invitat pe nimeni să plece din PDL.

Pregătirile pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale intră în linie dreaptă
Știri 19 Noiembrie 2024, 16:24

Pregătirile pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale intră în linie dreaptă

În premieră pentru România, se va putea urmări în timp real centralizarea voturilor, iar rezultatele finale vor fi cunoscute...

Pregătirile pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale intră în linie dreaptă
Mark Rutte: România aduce o întărire a flancului estic
Știri 18 Noiembrie 2024, 22:19

Mark Rutte: România aduce o întărire a flancului estic

Secretarul general al NATO, Mark Rutte, l-a primit la sediul de la Bruxelles pe premierul Marcel Ciolacu.

Mark Rutte: România aduce o întărire a flancului estic
Întâlnire Marcel Ciolacu -  Mark Rutte
Știri 18 Noiembrie 2024, 11:58

Întâlnire Marcel Ciolacu - Mark Rutte

Securitatea României, securitatea la Marea Neagră, întărirea flancului estic, războiul din Ucraina sunt doar câteva dintre...

Întâlnire Marcel Ciolacu - Mark Rutte
Proiectul noului Cod Silvic intră la vot în Camera Deputaților
Știri 18 Noiembrie 2024, 11:51

Proiectul noului Cod Silvic intră la vot în Camera Deputaților

Noul Cod Silvic va descuraja furtul de masă lemnoasă şi va încuraja crearea centurilor verzi în jurul oraşelor, potrivit unor...

Proiectul noului Cod Silvic intră la vot în Camera Deputaților
Preşedintele Klaus Iohan, vizită oficială în Germania
Știri 15 Noiembrie 2024, 09:03

Preşedintele Klaus Iohan, vizită oficială în Germania

Şeful statului român va avea convorbiri şi cu cancelarul federal, Olaf Scholz, şi cu preşedintele Bundestagului.

Preşedintele Klaus Iohan, vizită oficială în Germania
Salariul minim pe economie va creşte la 4.050 de lei de la 1 ianuarie 2025
Știri 15 Noiembrie 2024, 08:59

Salariul minim pe economie va creşte la 4.050 de lei de la 1 ianuarie 2025

Potrivit oficialilor, prin această decizie, România se alătură trendului european de susţinere a creşterii veniturilor pentru...

Salariul minim pe economie va creşte la 4.050 de lei de la 1 ianuarie 2025
România în anul electoral 2024. Românii din străinătate vor putea vota în 950 de secții
Știri 12 Noiembrie 2024, 15:19

România în anul electoral 2024. Românii din străinătate vor putea vota în 950 de secții

Românii din străinătate vor putea vota în 950 de secții la alegerile prezidențiale și parlamentare, cel mai mare număr de...

România în anul electoral 2024. Românii din străinătate vor putea vota în 950 de secții
BEC va totaliza numărul de voturi exprimate la refendumul din București
Știri 12 Noiembrie 2024, 15:16

BEC va totaliza numărul de voturi exprimate la refendumul din București

BEC a luat mai multe măsuri pentru organizarea și desfășurarea consultărilor locale convocate la aceeași dată cu un scrutin...

BEC va totaliza numărul de voturi exprimate la refendumul din București