Timbrul de mediu, adoptat de Guvern
Guvernul a adoptat timbrul de mediu. Taxa se va aplica din 15 martie şi va fi achitată de toţi proprietarii care nu au plătit taxa de primă înmatriculare.
Articol de Angela Matei, 19 Februarie 2013, 14:40
Guvernul a adoptat, marţi, în şedinţă de guvern, proiectul de lege cu privire la timbrul de mediu, care va înlocui actuala taxă auto.
Ministrul Mediului Rovana Plumb a prezentat, la sfârşitul şedinţei de guvern, în detaliu noua reglementare.
"În şedinţa de Guvern am adoptat Ordonanţa de Urgenţă privind timbrul de mediul. Termenul de intrare în vigoare este 15 martie. Până atunci vor fi adoptate normele metodologice pentru aplicarea Ordonanţei. Ca şi noutate, este că, în primul rând, timbrul de mediu este un instrument necesar pentru înnoirea parcului auto din România şi reducerea gazelor cu efect de seră. În formula de calcul prezentă nu mai este dominantă capacitatea cilindrică", a declarat ministrul Mediului.
Ce modificări aduce noua taxă?
Noul timbru de mediu va fi aplicat începând cu 15 martie pentru maşinile care au cel puţin 8+1 locuri. Pentru celelalte autovehicule rămâne în vigoare actuala taxă de primă înmatriculare.
Noutatea constă în faptul că se vor acorda prime pentru cei care înmatriculează maşini electrice.
Persoanele care au plătit deja taxa de mediu sub diverse forme nu vor mai intra sub incidenţa timbrului de mediu.
De asemenea, posesorii de maşini înmatriculate înainte de 2007 vor plăti timbrul de mediu doar dacă vor face la un moment dat o tranzacţie comercială.
Potrivit calculelor prezentate de ministrul Mediului, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non euro.
Taxa va rămâne la aproximativ acelaşi nivel pentru maşinile euro 5, în timp ce pentru euro 6, maşini hibride şi electrice, nu se va plăti taxă.
Veştile nu sunt la fel de bune pentru cei care vor să înmatriculeze maşini Euro 3 şi Euro 4. Aici se înregistrează o creştere în medie cu 10% a sumei de plată.
Vor exista cuantumuri diferite la motoarele pe benzină şi cele pe motorină, însă doar la aceste tipuri de maşini, Euro 3 şi Euro 4, se va cunoaşte o modificare în ceea ce priveşte suma.
Astfel, potrivit unui exemplu prezentat de ministrul Mediului, pentru un Golf euro 3 fabricat în 2002 faţă de 1.683 de euro cât se plăteşte acum se va plăti 1.268 de euro, în timp ce pentru benzină, de la 628 de euro cât se plăteşte acum se vor plăti 898 de euro.
Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să crească faţă de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii vor cumpăra aceleaşi tipuri de maşini.