Termenul pentru acreditarea spitalelor se apropie de sfârşit
Spitalele din România pot depune până săptămâna viitoare cereri de acreditare, miza acreditării fiind obţinerea finanţării de la buget şi se referă la o evaluare standard generală a calităţii serviciilor oferite în spitalele din România.
Articol de Ciprian Iancu, 30 Iunie 2011, 17:39
În Comisia Naţională de Evaluare sunt implicate autorităţile statului, dar şi reprezentanţi ai sistemului medical, iar verificarea efectivă a multitudinii de puncte din evaluare va fi realizată de aşa-numiţii evaluatori externi.
Despre problemele practice ale procesului de acreditare s-a discutat, joi, la Cluj, la prima conferinţă naţională pe această temă.
Spitalele din România trebuie să îndeplinească un set de condiţii pentru a fi în activitate şi, implicit, pentru a beneficia în continuare de finanţare prin casele de asigurări de sănătate.
Astfel, unităţile medicale trebuie să-şi adapteze planurile strategice la nevoile şi drepturile pacienţilor, iar îngrijirile medicale să fie asigurate nediscriminatoriu.
Totodată, bolnavul trebuie să fie informat, iar acordarea îngrijirilor să respecte atât demnitatea sa, cât şi intimitatea.
Reprezentanţii spitalelor spun însă că partea cea mai dificilă va fi asigurarea finanţării pentru investiţiile necesare îndeplinirii criteriilor de acreditare.
Doctor Horhotă Lucian, medic primar A.T.I., la Spitalul Orăşănesc Bolintin Vale din judeţul Giurgiu, a explicat că una dintre probleme o constituie găsirea surselor de finanţare.
"Pentru a găsi surse de finanţare, nu este aşa uşor în condiţii de criză de doi ani de zile şi încă vreo doi care se mai prevăd, însă, mă rog, în funcţie de situaţia locală, dacă reuşeşti să derulezi bine contractele, poţi să faci un fond de dezvoltare. Asta depinde de nivelul de finanţare a spitalului, de tipul lui şi de ce contracte reuşeşti să faci cu casa şi în funcţie de mediul de afaceri local, primăria, consiliul local, care de un an, după cum se ştie, majoritatea spitalelor au trecut către consiliile locale. Surse foarte mari de finanţare nu găsesc nici ei, că nu au aşa mare încasare, mai ales la nivel de spital orăşănesc, dar ne-am descurcat", a declarat Horhotă Lucian.
Reprezentanţii Comisiei de Acreditare trag un semnal de alarmă asupra seriozităţii cu care ar trebui abordată activitatea.
Unii manageri de spitale şi-au programat vizita Comisiei pentru acest an, iar ulterior, şi-au dat seama că nu vor fi pregătiţi.
Dr. Romulus Dan Şerban, preşedintele Comisiei de Acreditare a Spitalelor afirmă că foarte multe spitale şi-au programat vizita Comisiei pentru acest an, deşi nu îndeplinesc indicatorii din procedură.
"S-au înscris, că nu au realizat că ei trebuie să mai şi îndeplinească indicatorii aceia şi acum sunt multiple cereri de retragere din segmentul de timp pe care şi l-au alocat ei pentru procedura. Înscrierea în procedură nu înseamnă şi terminarea procedurii. Dacă ei nu continuă să-şi ţină cuvântul, aşa cum ei şi-au propus să-şi respecte termenul, atunci voi fi nevoit să anunţ Casa Naţională şi Ministerul Sănătăţii că doar s-au înscris fără ca să-şi deruleze procedura, pentru cele care în momentul acela vor trebui să intre în procedură, şi atunci se anulează, practic, numărul de înregistrare", susţine Romulus Dan Şerban.
După depunerea cererii de acreditare, se fixează un termen pentru vizita unei comisii de acreditare.
La finalul vizitei, Comisia va face un raport final şi se va decide dacă respectiva unitate va fi sau nu acreditată.