Taxa de poluare contravine dreptului Uniunii Europene
Magistraţii Curţii de Justiţie de la Luxemburg susţin că taxa de poluare instituită în România descurajează importul şi punerea în circulaţie a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre ale Uniunii Europene.
Articol de Luminiţa Apostolescu, 07 Iulie 2011, 12:02
Curtea de Justiţie de la Luxemburg a decis, joi, că taxa de poluare instituită de România este contrară dreptului Uniunii Europene.
Potrivit hotărârii, publicate pe site-ul instituţiei europene, curtea a respins şi cererea Guvernului de limitare în timp a efectelor hotărârii acestei instanţe.
Magistraţii au explicat că o astfel de reglementare are ca efect descurajarea importării şi punerii în circulaţie în România a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre ale Uniunii Europene.
Curtea arată că obiectivul protecţiei mediului ar putea fi realizat mai complet şi mai coerent aplicând taxa pe poluare oricărui vehicul uzat care a fost pus în circulaţie în România.
Oamenii primesc banii înapoi
Statul român ar trebui să returneze acum oamenilor taxa deja achitată, iar ministrul mediului, Laszlo Borbely, promite că proprietarii de maşini care au plătit mai mult îşi vor primi banii înapoi.
El a mai spus că un nou proiect de lege conform legislaţiei comunitare va fi adoptat în vară de executiv şi dezbătut în procedură de urgenţă în parlament.
"Taxa pe poluare înseamnă o reducere între 20 şi 30% a taxei auto faţă de decembrie. Se vor returna banii pentru toţi cei care au plătit mai mult şi acea componentă nouă care ne-a obligat, în urma deciziei Curţii Europene, ca la prima vânzare la maşinile care sunt înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, cumpărătorul trebuie să plătească taxa de prima înmatriculare, aceasta este poziţia ministerului", a spus Borbely.
Taxa de poluare, introdusă în 2008
Legislaţia română a instituit, începând de la 1 iulie 2008, o taxă de poluare care trebuie să fie plătită cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România.
Reglementarea menţionată nu face distincţie între vehiculele fabricate în acest stat membru şi cele produse în străinătate.
De asemenea, aceasta nu face distincţie între vehiculele noi şi vehiculele de ocazie, explică în hotărârea sa de joi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene de la Luxemburg.