România - FMI, a treia evaluare a acordului stand-by de tip preventiv
Vizita echipelor FMI, a Comisiei Europene şi Băncii Moniale începe de luni, va dura până pe 16 iunie şi presupune, ca de obicei, întâlniri cu autorităţile, reprezentanţii partidelor politice, ai sindicatelor, ai asociaţiilor profesionale şi ai băncilor.
Articol de Iulian Olescu, 31 Mai 2014, 08:44
Guvernul face ultimele pregătiri pentru a treia evaluare a acordului stand-by de tip preventiv, semnat de FMI cu România.
Una dintre măsurile foarte aşteptate, posibila reducere a contribuţiei la asigurări de sănătate, depinde de modul cum se prezintă la aceste evaluări indicatorii bugetului; cu alte cuvinte, dacă statul a economisit sau colectat suficienţi bani pentru a-şi permite reducerea CAS cu 5 puncte procentuale.
Cifrele, deocamdată, par să nu fie favorabile unui asemenea demers - spun analiştii, citaţi de redactorul RRA, Iulian Olescu.
Principalul obiectiv al ministrului român al finanţelor, Ioana Petrescu, este reducerea contribuţiilor de asigurări sociale cu 5 puncte procentuale de la jumătatea acestui an, conform propriilor sale declaraţii.
Măsura va fi discutată cu misiunile FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale, care vin luni la Bucureşti pentru o nouă evaluare a acordului aflat în vigoare, fiind luate în calcul mai multe scenarii care se bazează pe veniturile colectate la buget şi cu precădere pe cele provenite din taxa pe construcţii speciale, recent introdusă.
După ce vor fi disponibile şi datele aferente lunii mai, se va şti mai bine dacă va fi nevoie şi de alte măsuri, cum ar fi noi reduceri de cheltuieli în sectorul bugetar - a mai spus Ioana Petrescu.
Discuţiile cu reprezentanţii finanţatorilor internaţionali vor porni, ca de obicei, de la indicatorii care reflectă situaţia bugetului României - consideră analistul economic Aurelian Dochia.
El spune că, deşi cifrele macroeconomice sunt foarte bune, în special dacă ne uităm la creşterea economică, este surprinzător faptul că acestea nu s-au reflectat şi în indicatorii bugetului.
Astfel, chiar dacă sunt mai mari decât anul trecut, încasările bugetare pe primele luni ale lui 2014 sunt destul de departe de prognozele luate în calcul la construirea bugetului.
În acest context, executivul va trebui să prezinte argumente foarte solide în faţa partenerilor financiari internaţionali ai României, dacă vrea să-i convingă să accepte o reducere a contribuţiilor de asigurări sociale - spune Aurelian Dochia.
Impactul unei scăderi cu 5 puncte procentuale a CAS la angajator asupra veniturilor bugetare este estimat la peste 2,5 miliarde de lei pentru semestrul II al acestui an.
Analistul economic apreciază că, deşi încasările din taxa pe construcţii speciale, ce par a fi substanţial mai mari decât cele incluse în prezent în buget, pot reprezenta un argument în discuţiile cu FMI şi Comisia Europeană, ele ar trebui completate şi cu alte surse, care să acopere deficitul ce s-ar crea prin reducerea CAS, surse destul de greu de găsit în opinia sa.
"Se poate argumenta că o revenire a activităţii economice, chiar ca efect al reducerii taxei, ar putea să compenseze o parte din această scădere de venituri la buget, dar asta presupune un risc, adică trebuie să pariezi că există această intenţie pozitivă a reducerii de taxe, care se manifestă chiar din acest an.S-ar putea ca să se manifeste abia în anii următori, şi atunci pentru 2014 ar rămâne un deficit neacoperit, pentru care, din câte ştiu eu, încă nu există soluţii complete şi convingătoare", spune Dochia.
Aşadar, reprezentanţii executivului vor avea o misiune destul de dificilă, deoarece trebuie să convingă FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială că o reducere a CAS nu riscă să dezechilibreze situaţia bugetară şi să ne împingă spre un deficit situat mult în afara ţintelor agreate în cadrul acordului stand-by de tip preventiv aflat în vigoare.