Rezultate dezastruoase la bacalaureat
Mai puţin de jumătate dintre candidaţii de bacalaureat l-au promovat în această sesiune, în unele licee existând promovabilitate zero.
Articol de Luminiţa Apostolescu, 04 Iulie 2011, 08:43
În 20 de licee din ţară niciun elev nu a reuşit să ia examenul, iar în Bucureşti promovabilitatea este de aproximativ 42%.
Procentul de promovare la nivel naţional este de 44,47% înainte de soluţionarea contestaţiilor, potrivit Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare.
Rezultatele dezastruoase din acest an la prima sesiune de bacalaureat sunt explicate de specialişti prin slaba pregătire a candidaţilor şi, în principal, prin măsurile de securitate sporite pentru eliminarea fraudei.
Acestea au contribuit şi la eliminarea unui număr dublu de candidaţi faţă de cel înregistrat în 2010.
Conform datelor furnizate de Ministerul Educaţiei, 661 de candidaţi care au copiat au fost drastic sancţionaţi, fiind daţi afară din examen şi primind şi interdicţia de a mai participa la următoarele două sesiuni.
În plus, probele promovate anterior eliminării nu le vor mai fi recunoscute în sesiunile următoare.
Candidaţii nemulţumiţi de rezultatele obţinute la prima sesiune a examenului de bacalaureat din acest an vor putea depune, luni, contestaţii între orele 8:00-12:00.
Rezolvarea acestora se va face în intervalul 5-7 iulie, iar afişarea rezultatelor finale se va face pe 8 iulie.
Rezultate sub aşteptăriîn toată ţara
În toate judeţele rezultatele au fot mult mai slabe decât anul trecut, după cum transmit corespondenţii RRA.
De exemplu, în Hunedoara doar 39% din absolvenţi au promovat, faţă de 85% anul trecut, iar în Argeş procentul a fost de 35% faţă de 61% în 2010.
În judeţul Mehedinţi, mai puţin de 30% dintre candidaţi au promovat examenul de bacalaureat.
Liberal-democratul Dumitru Oprea, membru al comisiei de specialitate din Senat, consideră că procentul de promovabilitate la examenul de bacalaureat din acest an este unul normal şi estimează că va creşte chiar la 65% după cea de-a doua sesiune.
Acesta apreciază că fluctuaţia numărului de dascăli şi, implicit, a cantităţii şi calităţii materiei predate, a contribuit decisiv la aceste rezultate.
"Examenul de bacalaureat, de mult am înţeles, trebuie să fie unul diferenţiat. Nu pot să-i duc pe copiii care sunt supradotaţi în licee de profil, pe domenii înguste şi să-i compar cu cei care au intrat fiindcă n-au avut altă cale. Abia acum se vede efectul. Se pare că noi ne-am îndepărtat de partea bună a trecutului şi încercăm să mergem cu totul la pachet. Copiii noştri devin şi cobai. Experimentăm şi iar experimentăm. Evaluările continue îi obosesc", a spus Oprea.
Examenul de bacalaureat, "corect"
Ministrul educaţiei, Daniel Funeriu, a declarat pentru postul nostru de radio că măsurile pe care ministerul le-a luat pentru a-i împiedica elevii să copieze au fost necesare şi şi-au atins scopul.
"Faptul că în acest an au fost eliminaţi de aproximativ două ori mai mulţi elevi decât anul trecut nu e deloc un motiv de bucurie. Ceea ce în schimb este un motiv de bucurie este că avem un examen de bacalaureat mai corect, iar cei buni vor fi aşezaţi corect pe scara valorilor. Le mulţumesc profesorilor şi cadrelor didactice care au înţeles că acest examen de bacalaureat este nu doar un concurs de cunoştinţe, ci este şi un test de maturitate pentru candidaţi în adevăratul înţeles al cuvântului", a spus Funeriu.
"Sistemul, elevii şi părinţii sunt de vină"
Vicepreşedintele Comisiei de învăţământ din Senat, Ecaterina Andronescu, împarte cauza rezultatelor slabe la examenul de bacalaureat între trei factori: sistemul, elevii şi părinţii.
În privinţa organizării sistemului, fostul ministru al educaţiei spune că şi aici se regăsesc tot trei elemente destabilizatoare: ministerul de resort, inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ.
"Soluţiile sunt la cei care se pricep, înţeleg ce este şcoala şi au expertiza necesară. Cei care gestionează acum şcoala trebuie să citească, trebuie să vadă care sunt proiectele puse şi la alţii, pe ce se pune accent. Nu cred că soluţia aceasta de a scoate pe Moş Nicolae din cui este singura de a aduce şcoala pe calea cea bună. Cred că sunt mult mai multe soluţii: să nu-i umilim pe profesori, să-i motivăm pe profesori şi să le şi cerem perfomanţă şi elevilor şi părinţilor deopotrivă", susţine Andronescu.