Ramona Mănescu: FMI a propus insolvenţa CFR Marfă şi CFR Călători
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu a anunţat că până la finele lunii februarie 2014 ar putea fi selectat consultantul privind privatizarea companiei CFR Marfă, precizând că FMI a fost cel care a propus insolvenţa pentru CFR.
Articol de Simona Mihăescu, 15 Decembrie 2013, 13:39
Ramona Mănescu a mai anunţat, duminică, în emisiunea "După 20 de ani" difuzată la Pro TV că, în opinia sa, consultantul ar trebui să fie "de nivel internaţional", şi cu mare experienţă în asemenea tranzacţii.
"Ar fi de preferat ca acest consultant să aibă pe de o parte o experienţă dovedită în transporturi. Din punctul meu de vedere, consultantul ar trebui să fie un consultant de nivel internaţional, un jucător mare, să aibă experienţă în transporturi, să aibă experienţă în astfel de tranzacţii, privatizări, achiziţii şi acest consultant, în afară de faptul că trebuie să creeze această poveste a companiei în aşa fel încât să poată fi vândută cât mai bine şi să putem obţine un preţ cât mai bun, aş vrea ca acest consultant să fie şi un consultant care să poată să vină cu soluţii pentru rentabilizarea, restructurarea companiei, împreună cu managementul privat, în aşa fel încât compania, atunci când va fi privatizată, să arate altfel, măcar să nu mai fie pe pierdere', a declarat ministrul Transporturilor, într-o emisiune difuzată duminică de Pro TV.
FMI a propus insolvenţa CFR Marfă
Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a mai declarat că Fondul Monetar Internaţional a propus insolvenţa companiilor de stat CFR Marfă şi CFR Călători, susţinând că ea a respins această propunere.
"FMI a propus insolvenţa CFR Marfă şi CFR Călători. Am respins ideea, din start, ca în scrisoarea de intenţie agreată cu FMI să se scrie că trebuie să intre în insolvenţă. FMI a acceptat această obiecţie, cu condiţia ca noi să restructurăm, să rentabilizăm (...) în 2014, până la finalul anului', a afirmat Ramona Mănescu, la emisiunea "După 20 de ani" de la Pro TV.
De menţionat că privatizarea CFR Marfă a eşuat recent întrucât clauzele suspensive de care era condiţionată finalizarea tranzacţiei nu au fost îndeplinite, iar cumpărătorul, Grup Feroviar Român, nu a plătit întreaga sumă licitată până la 14 octombrie, când era data-limită prevăzută în Hotărârea de Guvern.
Despre garanţia GFR
Întrebată în cadrul emisiunii de la Pro TV dacă negociază returnarea garanţiei către GFR, Mănescu a spus că nu negociază nimic, iar de acest lucru se ocupă în continuare secretarul de stat Cristian Ghibu.
"Eu nu negociez nimic. De lucrul acesta se ocupă în continuare domnul Ghibu, care este în subordinea mea şi care are discuţii cu GFR-ul. (...) Eu i-am dat mandatul, aşa cum au spus consultanţii privatizării, să înapoieze această garanţie. Acum probabil că încă discută cu GFR-ul, nu ştiu să vă spun dacă până la urmă se va da această garanţie, nu se va da această garanţie", a răspuns Ramona Mănescu.
Ministrul Transporturilor a adăugat că, în opinia sa, nu crede că GFR ar fi avut toţi banii pentru preluarea CFR Marfă.
"Eu nu cred că aveau banii să plătească, chiar nu cred că aveau banii. Probabil că aveau promisiuni. Probabil că aveau deja angajamente cu bănci, cu bănci de investiţii, dar nu cred că aveau toţi banii la momentul respectiv', a declarat oficialul Ministerului Transporturilor.
Ministrul a precizat că deocamdată nu a înapoiat Grupului Feroviar Român, garanţia de 10 milioane de euro depusă în procesul de privatizare a companiei CFR Marfă.
GFR a depus o garanţie de 10 milioane de euro şi un avans de 20 milioane de euro într-un cont escrow, reprezentând 10% din valoarea acţiunilor CFR Marfă pe care urma să le preia, iar dacă privatizarea s-ar fi încheiat cu succes GFR trebuia să achite încă 172 milioane de euro.
Ea a mai spus că decizia de a opri privatizarea CFR Marfă, pe 14 octombrie, a fost una corectă, pentru că, din punct de vedere legal, procedura nu ar fi putut continua, fiind neîndeplinite unele clauze neîndeplinite, precum avizul de la Consiliul Concurenţei şi acceptul din partea unor bănci creditoare, iar termenul convenit cu FMI nu putea fi prelungit.
Despre gestionarea autostrăzilor
Ministrul Transporturilor consideră că ar fi fost mai uşor ca autostrăzile să fie gestionate în continuare de ministerul pe care îl conduce, dar a precizat că respectă decizia politică prin care au fost cedate DPIIS.
Mănescu a adăugat că aşteaptă ca măcar drumurile naţionale să revină la instituţia pe care o conduce.
"Ar fi fost mult mai uşor, probabil, ca toate aceste moduri de transport să fie gestionate în continuare de ministerul Transporturilor. A fost o decizie politică pe care eu o respect, nu am luat-o eu şi nu am eu de ce s-o comentez, dar cu siguranţă ar fi fost poate mult mai uşor aşa", a spus ministrul Transporturilor.
Ea a afirmat că peste tot în statele europene, toate modurile de transport sunt gestionate de un minister, integrat.
Întrebată de ce nu au revenit deja drumurile naţionale la Ministerul Transporturilor, Mănescu a spus că nu ştie, dar va adresa această întrebare atât premierului, cât şi lui Dan Şova.
Ramona Mănescu îl votează pe Crin Antonescu
Ministrul Transporturilor, a mai spus că şi în cazul în care Victor Ponta ar candida la alegerile prezidenţiale de anul viitor ea l-ar vota tot pe Crin Antonescu.
Ramona Mănescu a completat că nu crede în astfel de scenarii şi că de fapt, Victor Ponta îşi doreşte să fie premier.
"Ştiu că în continuare Crin Antonescu este candidatul USL-ului şi domnul Victor Ponta doreşte să rămână premier. Poate că rămâne premier şi în mandatul acesta, şi din 2016. Deci domnul Ponta nu-şi doreşte să fie preşedinte".(...)Eu sunt liberală. (...) Nu am nimic cu Victor Ponta, Doamne-fereşte! Chiar mă înţeleg foarte bine cu el, dar ştiu că nu vrea să fie preşedinte, nu va candida", a mai spus Ramona Mănescu la emisiunea "După 20 de ani", difuzată duminică de Pro TV.