PSD vrea o taxă de mediu bazată pe capacitatea cilindrică şi poluare
Social democraţii caută soluţii pentru ca taxa de mediu să nu fie un nou "bir", ci să ţină cont de capacitatea cilindrică, dar şi de gradul de poluare.
Articol de Simona Mihăescu, 10 Ianuarie 2013, 12:07
Calculul taxei de mediu trebuie să aibă două componente - una legată de capacitatea cilindrică şi una legată de normele de poluare (euro) ale fiecărui autovehicul şi trebuie corelat cu politica de impozitare şi taxare care se aplica până în prezent, arată o analiză a Departamentului de Transporturi al PSD.
Specialiştii PSD au analizat cu asociaţiile patronale modalitatea de calcul a taxei de mediu şi au ajuns la concluzia că aceasta trebuie să aibă două componente.
Totodată, nu se doreşte ca această taxă "să fie un nou bir".
"Calculul acestei taxe trebuie să aibă două componente - una legată de capacitatea cilindrică şi una legată de normele de poluare (euro) ale fiecărui autovehicul; timbrul verde nu trebuie să fie un nou bir pus pe seama transportatorilor, el trebuie corelat cu politica de impozitare şi taxare care se aplica până în prezent şi categoric să fie încurajată achiziţia şi păstrarea în circulaţie a autovehiculelor care poluează mai puţin", informează departamentul de Transporturi al PSD într-un comunicat de presă.
Costul vignetei ar trebui să se reducă pe baza normei de poluare, astfel, cuantumul perceput azi să fie asimilat autovehiculelor cu norma de poluare euro 0 şi să se aplice reduceri în funcţie de norma euro pentru fiecare autovehicul în parte, se mai arată în comunicat.
"Cu siguranţă că azi, la introducerea timbrului verde, nu pot fi corelate toate acestea, însă, pe parcursul anului, Guvernul trebuie să facă o corelare, astfel încât acest timbru să nu fie în fapt un nou bir pe umerii românilor. Prin aplicarea timbrului verde tuturor autovehiculelor aflate azi în circulaţie, cuantumul acestuia va fi astfel mic, uşor de suportat şi de acceptat de către români. Ministerul Mediului va trebui să anunţe şi să prezinte un bilanţ anual cu ceea ce se realizează din fondul de mediu", mai precizează sursa citată.
Transportatorii, împotriva "timbrului de mediu"
Transportatorii au declarat la începutul săptămânii că "timbrul de mediu" este de fapt un nou impozit pe care îl vor plăti toţi automobiliştii.
"Timbrul de mediu" pe care Guvernul a anunţat că intenţionează să îl introducă în locul taxei de primă înmatriculare a maşinilor a produs controverse în rândul transportatorilor şi experţilor auto.
Consultaţi de portalul "Daily Bussines.ro", aceştia şi-au exprimat temerea că, deşi urmăreşte obiective rezonabile, noul timbru de mediu va fi, de fapt, încă un impozit pe care îl vor plăti toţi automobiliştii.
Proprietarii de maşini vechi şi poluante vor plăti mai mult, a explicat premierul Victor Ponta.
Deţinătorii de vehicule noi vor plăti mai puţin sau chiar deloc în cazul maşinilor hibride electrice.
În enunţ principiul este corect, admit experţii şi consultanţii în transporturi.
Parcul auto din România este însă în mare parte îmbătrânit.
Doar puţin peste 10% dintre maşinile înmatriculate în ţară sunt noi, adică fabricate în ultimii doi ani.
Prin urmare, avertizează specialiştii, timbrul de mediu are toate şansele să devină încă un impozit pe care să îl plătească aproape toţi deţinătorii de autoturisme, camioane, tractoare, pe benzină, motorină ori gaz.