Privatizarea CFR Marfă, discutată între Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană
Consiliul Concurenţei discută, luni, cu reprezentanţii Comisiei Europene, despre situaţia de monopol care s-ar putea ivi prin preluarea acţiunilor CFR Marfă de către Grup Feroviar Român - câştigătorul licitaţiei.
Articol de Gabriela Tătărău, 24 Iunie 2013, 13:40
Preşedintele Consiliului, Bogdan Chiriţoiu, spune că finalizarea acestei privatizări nu se poate face înainte de a primi undă verde, din punct de vedere concurenţial.
Grupul Feroviar Român a fost desemnat, săptămâna trecută, caştigător al licitaţiei pentru cumpărarea CFR Marfă, fiind, de altfel, singurul ofertant.
Teoretic, ar mai urma două etape, înainte ca preluarea să fie efectivă.
Semnarea contractului, programată pentru această săptămână, şi plata, în 60 de zile, a contravalorii acţiunilor cumpărate, adică 202 milioane de euro.
Practic, însă, aceste etape sunt acum blocate, pentru că, după semnarea contractului, noul acţionar va ajunge la o cotă de piaţă cu statut de monopol, adică 75% din piaţa feroviară de transport marfă.
Şeful Consiliului Concurenţei a explicat clar că pragul acceptat atât de legislaţia europeană, cât şi de cea românească, pentru o piaţă liberă, este o cotă de piaţă de maximum 40%.
Prin urmare, situaţia este acum analizată de Consiliu, fără acordul căruia nu se poate merge mai departe, iar ancheta ar putea dura până la şase luni.
Subiectul este discutat, luni, cu reprezentanţii Comisiei Europene, iar dacă se va ajunge la concluzia că este necesar mai întâi avizul acesteia, procedura va fi şi mai lungă, informează redactorul RRA.