Pricopie la RRA: Ora de clasă trebuie digitalizată
Infrastructura şcolară, transportul elevilor şi cadrele didactice calificate, sunt printre exemplele pozitive din sistemul de educaţie, pe care ministrul le-a amintit. Pricopie a vorbit şi despre necesitatea apariţiei manualelor digitale.
Articol de Luminiţa Apostolescu, 15 Septembrie 2014, 09:02
Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a vorbit la Radio România Actualităţi despre situaţia sistemului de învăţământ, precizând că infrastructura şcolară este mai bună decât în anii anteriori.
"Dacă este să vorbim de partea plină şi de lucrurile care au mers într-o direcţie pozitivă, în primul rând infrastructura şcolară, care arată ceva mai bine, eu aş spune în unele locuri arată mult mai bine decât în anii anteriori. Sunt şi o serie de fonduri direcţionate în acest sens. Aduceţi-vă aminte că discutam chiar aici, în emisiunea dvs., despre banii pe fonduri structurale şi modul în care încercăm să folosim aceşti bani astfel încât cele 1.600 de şantiere începute şi neterminate de-a lungul anilor să se finalizeze la un moment dat, cel puţin acolo unde este cazul, pentru că sunt şi locuri în care s-au început şantiere de reabilitare şcoli sau construcţii de şcoli dar copiii nu mai sunt la acelaşi nivel", a spus Pricopie.
98,4 % personal didactic calificat
Ministrul Educaţiei susţine că transportul elevilor la şcoală şi existenţa cadrelor didactice calificate, pot fi menţionate la plusurile sistemului de învăţământ.
"Problema legată de transportul elevilor, problemele legate de personalul didactic calificat. Noi avem personal didactic calificat 98,4% - diferenţa dintre titular şi netitular este că titularul are un contract de muncă pe o perioadă nedeterminată, în timp ce cadrul didactic care nu este titular de regulă are un contract determinat. Dar el poate să fie absolvent şi în 98,4%, repet, dintre profesori sunt absolvenţi de învăţământ superior sau şcoală pedagogică, deci, cu studii de specialitate", a spus ministrul.
Blocajul manualelor
Referindu-se la blocajul manualelor, Pricopie a menţionat că în momentul actual se învaţă după manuale aprobate între anii 1998 - 2004, care nu mai corespund realităţilor.
De aceea, se impune apariţia unor noi manuale.
"Există şi elemente mai puţin îmbucurătoare şi evident că cel mai important lucru pe care îl putem menţiona astăzi este cel legat de manualele vechi şi de blocajul pe care îl avem deocamdată pe introducerea manualelor noi. Pentru cei care nu ştiu, manualele acum în funcţiune, de la clasa a III-a până la clasa a XII-a, sunt manuale care au fost aprobate prin anii '98, '99, până în 2004. Or, în aceşti 10-14 ani au apărut o serie de elemente noi", a precizat Pricopie la Radio România Actualităţi.
Digitalizarea, soluţia Ministerului Educaţiei
Ministrul Pricopie pledează pentru digitalizarea unităţilor de învăţământ şi a orei de clasă.
În acest sens, ministrul a anunţat finalizarea procesului de conectare a unităţilor de învăţământ la internet, astfel încât disciplinele să poată fi mai uşor însuşite de către elevi.
"Vom finaliza proiectul digitalizării unităţilor de înăţământ şi a orei de clasă, de fapt, pentru că ora de clasă trebuie digitalizată, iar copiii să aibă posibilitatea să acceseze informaţia şi într-un format care le este accesibil. Tocmai ce am finalizat un proiect de conectare a unităţilor de învăţământ la Internet şi, după ce am făcut acest lucru, ce să facem cu Internetul, dacă nu le aducem în clase instrumente digitale", a menţionat ministrul.
Pricopie a estimat că manualele digitale ar putea apărea anul viitor.
"Procesul acesta al digitalizării a început anul trecut, în februarie. Am sperat să marcăm 15 septembrie cu primele manuale digitale; nu s-a întâmplat pe 15 septembrie, se va întâmpla curând, pentru că, mai devreme sau mai târziu, acest proces nu poate fi blocat, dar el va fi finalizat, în această etapă, în patru, cinci ani, pentru că astăzi vorbim de manualele pentru clasele I şi II, dar urmează toate celelalte clase. Teoretic, anul viitor ar trebui să avem III - V, anul celălat IV - VI - IX şi încet-încet să ajungem la o digitalizare completă", a spus Pricopie.
Nu dispar manualele de hârtie
Manualele digitale nu le vor face să dispară pe cele clasice.
Ele vor fi complemtare, a explicat ministrul Educaţiei.
"Digitalizarea nu înseamnă că aruncăm manalele de hârtie.Probabil, mulţi ani, manualele în format hârtie, în formatul clasic, vor fi pe băncile copiilor. Componenta digitală vine ca un element complementar, ca o informaţie suplimentară pe care o putem găsi fie pe CD-ul ataşat manualelor. Să ştiţi că, apropo, şi cu asta închei, eu, manualele digitale le-am văzut, pentru că ele sunt în licitaţie, a existat şi o decizie a Comisiei de licitaţie, decizie contestată; sunt extraordinare, manualele", a menţionat Pricopie.