Preţul carburanţilor în atenţia Guvernului
Tranportatorii rutieri solicită Guvernul să stopeze creşterea preţului benzinei. Consiliul Concurenţei susţine insă, că nu poate interveni.
Articol de Simona Mihăescu, 11 Ianuarie 2011, 14:07
Premierul Emil Boc a spus marţi, că ANAF ar trebui să cerceteze marja profitului pe care o stabilesc producătorii de carburanţi. Preţul fără taxe la carburanţi va trebui să tindă către egalizare în toate statele UE.
Variaţiile la preţul fără taxele carburanţilor pot proveni numai din costurile de transport, care într-o ţară ca România, care are petrol local, sunt mai mici , susţine preşedintele Consiliului Concurenţei,Bogdan Chiriţoiu .
Datele preliminare ale Consiliului Concurenţei nu arată că firmele petroliere din România au încălcat legea în privinţa creşterii preţurilor la carburanţi - a declarat marţi, într-o conferinţă de presă preşedintele Consiliului, Bogdan Chiriţoiu.
"Preţul fără taxe este cam acelaşi şi aceasta este în limitele acceptabilului, sau în limitele a ceea ce este de aşteptat, nu ştiu dacă acceptabil. Nu înseamnă că firmele astea sunt sigur curate şi nu au nici-o problemă. Datele pe care le avem acum pe anul 2010 - început de 2011 - nu ne dau indicii de încălcare a legii", a declarat Chiriţoiu.
Totodată, Consiliul Concurenţei va finaliza în primul trimestru al acestui an o investigaţie pe piaţa comercializării carburanţilor, începută încă din anul 2005 - a mai spus Bogdan Chiriţoiu.
"Noi avem într-adevăr acea investigaţie începută în 2005, care este în esenţa redemarată în 2009, pentru că atunci am schimbat echipa de investigaţie şi atunci a avut loc inspecţia inopinată. Ea nu se făcuse până atunci", a explicat acesta.
Premierul Emil Boc a declarat tot marţi, că guvernul poate introduce contramăsuri specifice economiei de piaţă precum impunerea unor impozite împotriva producătorilor care cresc rapid şi nejustificat preţul carburanţilor.
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a spus la rândul său, în luna noiembrie a anului trecut, că preţurile combustibililor pe piaţa românească au o evoluţie divergentă faţă de principalii factori care ar trebui să le influenţeze, iar BNR nu înţelege mecanismele care stau în spatele scumpirilor anunţate de producători.
Pe de altă parte, companiile petroliere spun că preţurile la pompă sunt influenţate în principal de evoluţia cotaţiilor internaţionale ale petrolului şi de evoluţia cursului leu-dolar.
UNTR cere Guvernului să stopeze creşterea preţului carburanţilor
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România solicită guvernului să ia măsuri pentru stoparea creşterii preţurilor la combustibili şi returnarea accizei aferente transportatorilor rutieri comerciali.
Organizaţia atrage atenţia că multe firme ar putea intra în incapacitate de plată, pentru că aproape 40% din bugetul lor îl reprezintă costul pentru carburanţi, a declarat preşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri, Constantin Isac.
"Dacă o firmă de transport ,să vă imaginaţi, avea o marjă de profit, să zicem de 10%, după această creştere de 12% el a intrat în pierdere cu 2%. Deci toţi banii şi i-a scos din buzunare, i-a aruncat în carburanţi, nu mai are cu ce să lucreze. Se blochează. Asta se întâmplă ceas de ceas, la fiecare scumpire de carburant îi zboară nişte bani din buzunar, înainte să-şi facă tariful adaptat la... pentru că durează - pe de-o parte. Pe de altă parte, să nu vă imaginaţi dumneavoastră că,clienţii noştri acceptă majorări de tarif în fiecare zi când creşte carburantul" a spus Constantin Isac.
Pe de altă parte, datele preliminare ale Consiliului Concurenţei nu arată că firmele petroliere din România ar fi încălcat legea în privinţa creşterii preţurilor la carburanţi - a precizat preşedintele autorităţii, Bogdan Chiriţoiu.
În opinia acestuia, preţul a crescut în România ca urmare a creşterii TVA, a accizelor, preţului petrolului şi a cursului de schimb leu-euro.