PNL dă ultimatum guvernului pentru acceptarea unei legi de respingere a traseismului
Copreşedintele PNL, Alina Ghorghiu cere PSD să accepte ca în termen de 15 zile să emită o lege de respingere a OUG 55/2014 referitoare la traseismul politic.
Articol de Politica Romaneasca, 21 Ianuarie 2015, 15:41
Ghorghiu a mai spus astăzi, după şedinţa privind fuziunea PNL cu PDL, că se va vedea astfel "care este adevărul politic".
(...) Am decis să cerem PSD să accepte ca în termen de 15 zile să arate care este adevărul, să accepte o lege de respingere a OUG 55/2014, o lege de respingere care să aibă reglementate efectele cu privire la aleşii locali în sensul în care aceştia să-şi piardă mandatele. Vom vedea care este adevărul politic, vom vedea dacă PSD a înţeles ceva din acest anotimp al traseismului politic pe care l-a reglementat prin ordonanţă", a anunţat Gorghiu, citată de Agerpres.
Preşedintele PNL a mai spus că nu crede că există o altă soluţie decât adoptarea unei legi de respingerea 16 acestei Ordonanţe, subliniind data de 16 februarie, care, în opinia PNL este ultima zi pentru a se finaliza Legea de respingere a OUG 55.
"Data de 16 februarie este ultima zi pe care PNL o acceptă pentru a finaliza legea de respingere, ca atare îi invit pe toţi colegii parlamentari care au înţeles că au încălcat Constituţia atunci când au acceptat traseismul politic să vină să voteze alături de noi această lege de respingere" a mai spus Alina Gorghiu.
CCR: Legea privind aprobarea OUG 55/2014, neconstituţională
De altfel, Curtea Constituţională a României a publicat, marţi, motivarea deciziei din 17 decembrie 2014 prin care a constatat că sunt neconstituţionale prevederile Legii privind aprobarea OUG 55/2014 privind migraţia aleşilor locali.
"Curtea constata că, în cauza de faţă, activitatea legislativă delegată a Guvernului interferează cu cea originară a Parlamentului, fără a se putea reţine existenta unei opţiuni guvernamentale care să anihileze rolul Parlamentului de unică autoritate legiuitoare a ţării. Faptul că o anumită soluţie legislativă promovată pe calea unei ordonanţe de urgenţă care are incidenţă asupra domeniului de aplicare a unei legi este contestabilă din punct de vedere constituţional nu înseamnă că ea însăşi reprezintă un act făţiş de eludare a voinţei Parlamentului exprimată prin lege. O atare concluzie s-ar putea desprinde nu numai din circumstanţele cauzei, ci şi din dinamica evoluţiei actelor normative; or, în cauza de faţă, reglementarea unei 'derogări' la lege nu denotă existenţa unei tensiuni normative între cele două instituţii fundamentale ale statului, ci reprezintă mai degrabă o viziune proprie, originală a Guvernului asupra necesităţii reglementării unei situaţii pur politice apărute în cursul anului 2014", se spune în document.
În privinţa efectelor, Curtea constată că Parlamentul va trebui să respingă prin lege ordonanţa de urgenta neconstituţională, şi să reglementeze măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a OUG 55/2014, respectiv între 2 septembrie 2014 şi data publicării prezentei decizii instanţei constituţionale în Monitorul Oficial.
Potrivit CCR, faptul că o alianţă politică ce s-a prezentat în alegeri cu liste comune încetează să mai existe nu înseamnă că aleşii locali care au candidat sau supleanţii îşi pierd apartenenţa politică, ei rămânând membri ai partidelor componente ale acesteia.