PIB-ul în 2012, în stagnare comparativ cu finalul lui 2011
Potrivit ultimelor rapoarte de la Institutul Naţional de Statistică, în trimestrul I din 2012 Produsul Intern Brut al României a fost redus cu 0,1% faţă de ultimele trei luni din 2011.
Articol de Iulian Olescu, 04 Iulie 2012, 14:40
Produsul Intern Brut al României a stagnat practic în trimestrul I al anului, comparativ cu finele anului 2011.
Reducerea cu 0,1%, reconfirmată miercuri de Institutul Naţional de Statistică, încadrându-se în marja de eroare de calcul.
Este, însă, interesant faptul că, dacă datele anterioare vorbeau de o scădere a consumului final, acum informaţiile oferite de către INS reflectă o urcare a acestui indicator.
Potrivit corespondentului Radio România, noile date provizorii comunicate de Institutul Naţional de Statistică confirmă practic evoluţiile din estimările anterioare, respectiv o scădere foarte uşoară a Produsului Intern Brut în trimestrul I din acest an, faţă de ultimele trei luni din 2011 şi o creştere cu 0,3% faţă de primul trimestru din anul trecut.
Agricultura, silvicultura şi pescuitul a fost ramura de activitate ce a contribuit cel mai mult la această creştere modestă, urmată de informaţii şi comunicaţii.
O modificare interesantă de "trend" este, însă, cea legată de evoluţia consumului final total.
Dacă la precedentele date provizorii se vorbea de o scădere a consumului final total cu 0,3 procente, conform noilor calcule, acesta a urcat cu 0,2%, pe seama, în special, a creşterii volumului cheltuielilor pentru consumul final ale gospodăriilor populaţiei.
De fapt, această tendinţă este confirmată de ultimele informaţii statistice privind evoluţia volumului cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator al consumului populaţiei.
Astfel, faţă de luna corespunzătoare anului precedent, în mai, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul a crescut cu 5,6%, date ajustate în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate.
Această creştere a fost datorată în special comerţului cu amănuntul al carburanţilor în magazine specializate, +9,9%, dar şi vânzărilor de produse nealimentare, alimentare, băuturi şi tutun.
Este o veste bună, având în vedere faptul că şansa României de a înregistra totuşi o creştere economică în acest an este legată de cosum, în condiţiile în care exporturile, principalul motor din anii trecuţi, sunt afectate semnificativ de problemele cu care se confruntă zona euro, principala destinaţie pentru produsele exportate de ţara noastră.
Comerţul a reînceput să înregistreze creşteri în ultimul trimestru din 2011, după o perioadă îndelungată în care efectele crizei economice globale au determinat scăderi importante ale acestui indicator.