Partidele politice critică ideea extinderii campaniei electorale
PNL, PSD şi UDMR susţin ideea unei campaniei de 30 de zile, in timp ce unii reprezentanţi PDL, cred că timpul destinat campaniei electorale este unul restrâns în România.
Articol de Petruţa Obrejan, 26 Ianuarie 2011, 19:33
Vicepreşedintele PNL, Mihai Voicu, susţine că România nu îşi poate permite în 2012, când au loc două evenimente electorale, să fie şase luni în campanie - trei pentru alegerile locale şi trei pentru cele parlamentare.
“Mă întreb, retoric, dacă România îşi poate permite în 2012, când sunt două evenimente electorale, să fie şase luni în campanie - trei luni pentru alegerile locale şi trei luni pentru parlamentare. Cred că nu ne putem permite acest lucru", a spus Mihai Voicu.
În opinia sa, varianta de 30 de zile de campanie electorală, cea aflată în vigoare, este cea mai rezonabilă pentru ca toate partidele, toţi candidaţii să reuşească să-şi prezinte platformele, programele şi ideile cu care se prezintă în campanie, inclusiv în teren şi inclusiv pe mijloacele de comunicare.
Preşedintele PSD, Victor Ponta, susţine că fixarea campaniei electorale la 90 de zile este în interesul celor care cumpără voturi.
“PD-L doreşte să fraudeze votul prin cumpărare de voturi, prin banii pe care doamna Udrea, în special, îi gestionează, alături de baronii locali şi orice fel de lege şi orice fel de reglementare va trebui să fie însoţită de observatori internaţionali, de implicarea mass-media, pentru a împiedica pe cât posibil cumpărarea de voturi” a explicat liderul PSD.
Şi deputatul UDMR, Márton Árpád, critică ideea extinderii campaniei electorale la 90 de zile, ca şi alte prevederi din Codul electoral, formulat de Autoritatea Electorală Permanentă. Márton Árpád spune că multe prevederi sunt neconstituţionale, cum este de exemplu cea care precizează că nu se organizează alegeri în colegiile unde figurează un singur candidat.
“S-ar putea ca partidul respectiv să nu intre în Parlament, pentru că nu a primit acele voturi din acele colegii uninominale, că i-a lipsit 0,3% ca să depăşească pragul, dar alt candidat nici n-a existat în colegiul uninominal respectiv. Deci, vizează absurdul, cineva poate să devină deputat sau senator sau primar dacă nu există contracandidat, fără ca cineva să-şi fi pus votul, pecetea, pe persoana respectivă”, a afirmat deputatul UDMR.
Deputatul PD-L Sulfina Barbu apreciază ca puţin exagerată creşterea de la 30 la 90 de zile a campaniei electorale, iar vicepreşedintele democrat-liberal Raluca Turcan crede că în România, clasa politică nu este suficient de matură pentru o asemenea variantă.
Durata unei campanii electorale depinde de procesul electoral, spune însă deputatul PD-L Sever Voinescu.
“Sunt ţări în care durata campaniei electorale este foarte strânsă şi relativ mică, cum este România încă, dar sunt ţări în care nici nu există o durată a campaniei electorale - SUA. Trebuie văzut ce înseamnă campanie electorală, ce anume acte politice sau ce pot face partidele în interiorul campaniei electorale şi numai în interiorul campaniei electorale, ca să ne putem da seama dacă 90 de zile e mult, 30 de zile e puţin, poate că două săptămâni e suficient”, a spus Sever Voinescu.
Proiectul de Cod electoral elaborat de Autoritatea Electorală Permanentă trebuie să ajungă pe masa de lucru a guvernului şi apoi să fie supus dezbaterii Parlamentului.
Alegerile prezidenţiale şi parlamentare vor avea în a treia duminică a lunii noiembrie, iar localele, în prima duminică a lunii iunie, prevede Codul electoral, elaborat de Autoritatea Electorală Permanentă, care stabileşte şi că urna de vot va fi transparentă.
Proiectul mai prevede crearea unui cod permanent de funcţionare electoral, gestionat de Autoritatea Electorală şi compus din persoane care să îndeplinească funcţiile de preşedinte sau locţiitor al birourilor electorale din secţiile de votare.
În prezent, campaniile electorale durează 30 de zile.