Ministrul Transporturilor pledează pentru mai multe drumuri expres şi mai puţine autostrăzi
Ministrul transporturilor, Ioan Rus, a prezentat, în Parlament, varianta revizuită a documentului strategic pe baza căruia România poate primi finanţare europeană pentru marile proiecte de infrastructură.
Articol de Radio România, 01 Octombrie 2014, 11:32
UPDATE Transformarea Autostrăzii Sibiu - Piteşti în drum expres, adică şosea rapidă, fără bandă de urgenţă, dar mai ieftină cu 30% decât o autostradă, este unul dintre proiectele importante cuprinse în Master Planul General de Transport, lansat astăzi în dezbatere publică.
Pe baza acestui document, România poate primi finanţare europeană pentru marile proiecte de infrastructură, iar ministrul Ioan Rus a explicat în Parlament motivele pentru care autostrada Comarnic - Braşov - Sibiu a fost considerată prioritară faţă de drumul expres Piteşti - Sibiu.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus a explicat de ce sunt preferabile drumurile expres.
"Din cauza faptului că Sibiu - Braşov - Ploieşti - Bucureşti de fapt este disponibilă pentru două milioane şi ceva de persoane, plus o activitate economică masivă, iar Sibiu - Piteşti se califică la regim de drum expres din cauza conectivităţii între 400.000 de persoane, să spunem, două oraşe şi de asemenea o activitate economică deosebită, asta fără îndoială", a susţinut Rus.
El a mai spus, în faţa Comisiilor de specialitate pentru Transport ale Parlamentului, că preţurile pentru aceste drumuri vor fi mult mai mici.
"Uitându-mă cu atenție pe cifrele care fundamentează acest masterplan, avem posibilitatea să vorbim despre autostrăzi, cum vorbim de altfel de vrei 20 de ani, să mai vorbim încă un număr de ani sau să ne apucăm chiar să facem la prețuri mult mai mici. Nu vom reuși ca la fiecare prin poartă să-i treacă o autostradă. La prezent trebuie să ne raportăm extrem de clar la posibilitățile pe care le avem. Posibilitățile noastre nu vor fi infinit mari în perioada următoare, ci vor fi cu constrangeri legate de bugetarea din partea Comisiei Europene și legate de capacitatea bugetului României de a finanța aceste lucruri. Pitești-Sibiu se califică conform masterplanului la regim de drum expres. București-Alexandria-Craiova nu se califică”, a mai afirmat Ioan Rus.
Pentru realizarea celor 656 de kilometri de autostradă pe care vrea Ministerul Transporturilor să-i asfalteze până în 2030 ar fi nevoie de aproape 6,5 miliarde de euro.
Master Planul General de Transport prevede, în esenţă, realizarea a peste 650 de kilometri de autostradă şi a 2.200 de kilometri de drumuri expres, cu contribuţie financiară din partea Uniunii Europene.
Premierul Victor Ponta a declarat, cu o zi în urmă, că Master Planul se referă la fondurile de coeziune.
"Master Planul de Transport este făcut de o companie internaţională, cred că e cea mai mare din lume, AECOM, şi se referă la ceea ce putem finanţa din fonduri de coeziune puse la dispoziţie de Uniunea Europeană. Restul lucrurilor, cum ar fi Autostrada Transilvania, se finanţează din bugetul naţional, în mod special din acea acciză suplimentară. Banii au fost negociaţi de către domnul preşedinte Băsescu, atât am obţinut, atât avem. Restul, tot ceea ce facem în plus facem din bugetul naţional", a spus Ponta.
În document se propune, între altele, transformarea Autostrăzii Sibiu-Piteşti în drum expres, reabilitarea rutelor feroviare de la Bucureşti către Iaşi şi, respectiv, graniţa cu Ungaria, precum şi continuarea lucrărilor la Canalul Bucureşti-Dunăre.