Meglena Kuneva solicită autorităţilor respectarea drepturilor pasagerilor
Meglena Kuneva, consilier al comisarului european pentru transporturi, a recomandat autorităţilor să aloce unor structuri speciale sarcina de a urmări respectarea directivelor europene în domeniu.FOTO: Agerpres
Articol de Diana Domenico, 15 Aprilie 2011, 13:44
România are probleme specifice noilor membri ai UE în a aplica legislaţia comunitară cu privire la respectarea drepturilor pasagerilor, a spus, vineri, Meglena Kuneva, consilier al comisarului european pentru transporturi, aflată în vizită la Bucureşti.
Oficialul de la Bruxelles a constatat totuşi uşoare progrese în activitatea de transport de persoane din România.
Paşi importanţi s-au făcut în primul rând în respectarea drepturilor călătorilor cu dizabilităţi.
Cel puţin în sectorul feroviar există multe trenuri, în special cele de rang înalt, prevăzute cu spaţii speciale unde se pot instala cărucioarele, toaletele sunt dotate corespunzător, iar pentru urcarea şi coborârea din tren, dacă există o solicitare înaintată cu 24 de ore de către persoana în cauză pentru o anumită rută, vor fi desemnaţi doi însoţitori care vor oferi ajutor în acest sens.
Bineînţeles, este un prim pas, pentru că nu toate gările au rampe pentru cărucioare şi nu toată lumea poate avea acces la Internet, pentru a completa şi trimite acel formular pentru însoţire.
Oricum, dacă drepturi există, acestea nu sunt în totalitate cunoscute şi nici aplicate şi de aceea este de datoria pasagerilor să se informeze şi să-şi ceară drepturile, declara astăzi reprezentantul Comisiei Europene, Meglena Kuneva.
Dacă pe rutele feroviare internaţionale, drepturile călătorilor sunt aceleaşi ca în celelalte state europene şi ca în transportul aerian, adică în caz de anulare sau întârziere a trenului, poţi beneficia de rambursarea costului biletului, de apeluri telefonice, băuturi răcoritoare, masă sau cazare gratuite, pe rutele feroviare interne nu există aceleaşi drepturi.
Ele ar putea intra în vigoare în anul 2014 sau în 2019. Până atunci singurul avantaj este că îţi poţi recupera parţial banii pe călătorie.
Meglena Kuneva s-a referit şi la condiţiile de călătorie cu trenul, chiar dacă şi ele s-au mai îmbunătăţit, vechile garnituri au fost, de exemplu, înlocuite cu unele moderne, mai rămân încă multe sarcini pentru autorităţile române.
În plus, a adăugat că, la fel ca pe orice piaţă, dacă există monopol şi nu există mai mulţi operatori feroviari, serviciile nu se pot dezvolta într-un regim concurenţial şi au de multe ori de suferit.