Majorarea preţurilor la carburanţi "nu se justifică"
Miercuri au ajuns pe masa primului ministru rezultatele unei anchete realizate de către ANAF în legătură cu o creştere semnificativă la preţ la carburanţi în anul 2010.
Articol de Petruţa Obrejan, 27 Ianuarie 2011, 01:42
Preţul carburanţilor la pompă a fost majorat semnificativ pe parcursul anului 2010 fără a fi determinat de evoluţia cotaţiilor de bursă la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câştigurile nefiind reflectate corespunzător.
"Din păcate, se spune în stadiul actual al constatărilor că la marea majoritate a companiilor constatăm o înregistrare a pierderii semnificative şi atunci, pe cale de consecinţă, intenţionăm să declanşăm inspecţii fiscale de anvergură, în special pe dosarul preţurilor de transfer, întrucât există posibilitatea ca aceste companii să fi externalizat profitul către sucursalele acestora, firmele afiliate, prin intermediul acestor preţuri de transfer", a afirmat directorul general al ANAF, Marian Morcoaşă.
Legislaţia privind preţurile de transfer este bună, însă pe partea de control mai sunt de rezolvat probleme administrative care ţin de aplicare.
"Astfel de controale cu privire la corectitudinea preţurilor de transfer între persoane afiliate - că despre asta este vorba - ar trebui să fie o parte din normalitatea controalelor ANAF. Este ciudat că se vorbeşte despre astfel de controale în contextul în care o anumită piaţă se sesizează creşterea preţurilor, preţuri la care populaţia este sensibilă. Cred că ANAF-ul ar trebui să facă astfel de controale, să impună, practic, respectarea legislaţiei, legislaţie care în România este una foarte modernă. Din păcate, pe partea de control s-a făcut mai puţin decât pe partea de legiferare, unde, aşa cum am spus, legislaţia este foarte modernă şi este în vigoare încă din anul 2004. Ba mai mult, începând din anul 2010, ajustarea veniturilor sau a cheltuielilor atunci când preţul tranzacţiei este considerat a fi fost afectat de o relaţie de afiliere poate să fie făcută şi la tranzacţii către companii româneşti", a precizat Gabriel Biriş, avocat specializat în legislaţia fiscală.
Premierul a declarat, la rândul său, că majorarea preţurilor la carburanţi nu se justifică prin creşterea poverii fiscale.
Tot premierul a observat sincronizarea momentelor de scumpire a benzinei la pompă, indiferent de producătorul acesteia.
El a cerut ANAF să iniţieze inspecţia fiscală generalizată la companiile petroliere, întrucât s-a constatat că nu există o concordanţă între creşterea la preţ la pompă şi nivelul creşterii fiscalităţii şi a preţurilor la petrol.
Pe de altă parte, deşi au vândut la preţuri mai mari, iar cheltuielile companiilor au rămas la niveluri aproximativ neschimbate, majoritatea companiilor au declarat că au încheiat anul pe pierdere.
Deci trebuie văzut de ce companiile nu au declarat profit şi nu au plătit impozitul corespunzător.
Consiliul Concurenţei a spus cu aproximativ două săptămâni în urmă că nu deţine date din care să rezulte că există o înţelegere a companiilor petroliere în legătură cu nivelul preţurilor de vânzare.
Mierucir, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat că specialiştii agenţiei sale vor compara datele deţinute cu colegii de la ANAF.
Consiliul Concurenţei are la rândul său două anchete în desfăşurare, una de cinci ani.
Între timp, până la această oră avem doar o reacţie, un comunicat de presă de la Rompetrol.
Reprezentanţii acestuia au subliniat că au cooperat cu ANAF şi Consiliul Concurenţei, punându-le la dispoziţie toate datele şi explicaţiile solicitate şi au comentat că în primele date din raportul ANAF există o serie de neclarităţi care nu reflectă situaţia actuală.