Guvernul vrea un nou sistem de taxare pentru firme şi PFA
Porivit unui proiect de hotărâre,Guvernul va introduce un nou sistem de calcul al taxelor pentru operaţiunile cerute de firme şi persoane fizice autorizate la Registrul Comerţului şi va stabili tarife fixe pentru aceste servicii.
Articol de Alice Vasiloiu, 02 August 2012, 13:31
Guvernul va introduce un nou sistem de calcul al taxelor pentru operaţiunile cerute de firme la Registrul Comerţului şi va stabili tarife fixe pentru aceste servicii, potrivit unui proiect de hotărâre.
Miza acestui proiect este încasarea unor venituri suplimentare anuale de peste o sută de milioane de lei.
În proiectul de hotărâre guvernamentală se prevede ca operaţiunile din Registrul Comerţului să fie taxate cu tarife unice.
Între modificările aduse, amintim că pentru înregistrarea în Registrul Comerţului a unei persoane juridice se va plăti o taxă unică de 250 de lei, faţă de 120 de lei în prezent, iar pentru înregistrarea unei persoane fizice autorizate, taxa va fi de 90 de lei în loc de 30 de lei, cât este acum, arată corespondentul RRA.
Potrivit avocatului Gheorghe Piperea, modificările propuse nu încurajează deloc mediul de afaceri.
"Pare că se fiscalizează sistemul. Adică dacă intenţia subsidiară este să se aducă la buget o sută de milioane de lei în plus, înseamnă că se merge către o fiscalizare şi nu ştiu dacă este o idee prea bună. Pe de altă parte, dacă se uniformizează aceste taxe, atunci se pune în practică o idee a Codului Civil de anul trecut, care nu mai face o diferenţă fundamentală între profesionişti şi persoane fizice, PFA-urile pe de o parte şi profesioniştii - persoane juridice", a spus Piperea.
În opinia avocatului, uniformizarea taxelor este un lucru bun pentru că până acum nu exista o diferenţă de tratament.
"Ceea ce eu observ în momentul de faţă este o tendinţă de evitare a riscului pe care ţi-l asumi ca profesionist. Adică nu mai afaceri în România, nu mai faci nici societăţi, tendinţă care este chiar mai acută decât acum doi-trei ani de zile, când se introdusese acel impozit forfetar", a conchis Gheorghe Piperea.
Taxe noi şi pentru informaţiile despre firme
Informaţiile de bază despre o firmă (precum numărul de ordine în registrul comerţului, denumirea, forma juridică, codul unic de înregistrare, sediul social, durata de funcţionare, capitalul social, administratorii, asociaţii sau acţionarii) vor fi eliberate în schimbul unei taxe de 8 lei/firmă, în timp ce pentru informaţii extinse (situaţii financiare anuale) va trebui achitată o taxă de 24 lei/firmă.
Un raport istoric despre o firmă va costa 250 lei, urmând să fie stabilite taxe fixe şi pentru cereri de informaţii pe serii de firme grupate pe maxim cinci criterii - aria geografică, localitate, domeniu (9 lei/firmă) şi mai mult de cinci criterii (11 lei/firmă).
În cazul renunţării la soluţionarea cererii adresate Registrului Comerţului sau al respingerii cererii de înregistrare, taxele achitate nu se restituie decât dacă se renunţă în aceeaşi zi în care a fost depusă cererea.
Comparativ, sistemul actual, care nu prevede taxe unice, stabileşte ca pentru înregistrarea unei persoane juridice să fie achitat un tarif de 120 lei/înregistrare, iar pentru înregistrarea unei persoane fizice autorizate să fie plătit un tarif de 30 lei/înregistrare.
Pentru informaţii privind forma juridică, codul unic de înregistrare, sediul social, capitalul social, administratorii, asociaţii sau acţionarii, dar şi legate de situaţii financiare anuale este achitată în prezent o taxă de 0,85 lei/informaţie, iar pentru raportul istoric al unei firme trebuie plătit 20 lei+3 lei/fiecare depunere de act sau menţiune înregistrată.
Între noutăţi - procentul de reducere se aplică în funcţie de numărul de solicitări
În noul sistem care urmează să fie introdus, Guvernul mai modifică numărul de firme şi procentul de reducere aplicat asupra sumei de plată în funcţie de numărul de firme pentru care se solicită informaţii. Astfel, pentru informaţii solicitate în cazul a 101-1.000 firme va fi aplicată o reducere de 30%, iar la date cerute pentru un număr cuprins între 1.001 şi 10.000 firme va fi acordată o reducere de 60%. Cea mai mare reducere, de 80%, va fi valabilă pentru informaţii solicitate în cazul a peste 10.000 firme.
În sistemul actual, reducerile sunt cuprinse între 20% (pentru date privind 101-500 firme), 30% (501-1000 firme), 40% (1.001-10.000 firme) şi 50% (peste 10.000 firme).