Guvernul sesizează DNA în legătură cu foştii miniştri liberali, Ludovic Orban şi Varujan Vosganian
Corpul de Control al prim-ministrului sesizează Direcţia Naţională Anticorupţie în legătură cu încălcarea unor prevederi legale care vizează modernizarea drumului naţional "Transalpina" în timpul mandatelor foştilor miniştri liberali Orban şi Vosganian.
Articol de Politica Romaneasca, 14 Aprilie 2015, 16:53
Decizia a fost luată după ce la controlul efectuat la solicitarea premierului Victor Ponta, s-a constatat o pagubă la bugetul statului de peste 388 de milioane de lei.
În septembrie 2008, reprezentanţii CNADNR şi reprezentantul legal al Societăţii Romstrade SRL, Nelu Iordache au încheiat contractul pentru proiectarea şi execuţia acestui obiectiv de investiţii în sistem de finanţare credit - furnizor.
În raport se arată că fostul ministru liberal, Ludovic Orban a încercat să obţină o finanţare pentru buget pentru "Transalpina", în raport precizându-se clar că această tentativă fusese deja respinsă de Ministerul Finanţelor.
Pe de altă parte, Ludovic Orban ar fi solicitat în guvern şi adoptarea în regim de urgenţă a unei hotărâri, în scopul finanţării de la bugetul de stat a modernizării drumului naţional 67C, fără avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, act care a fost contrasemnat pentru ministru transporturilor de către secretarul de stat Septimiu Buzaşu, deşi ministrul de drept nu îşi delegase atribuţiile nimănui, dar şi de ministrul de atunci al economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian, acesta din urmă semnând şi nota de fundamentare.
Astfel în baza celor constatate, Corpul de Control al premierului va sesiza în cel mai scurt timp DNA.
În document se menţionează că acest drum naţional aparţine proprietăţii publice a statului şi a fost încadrat în categoria drumurilor naţionale secundare, întrucât a înregistrat o intensitate redusă a traficului, iar pe un sector de 45 km din acest drum naţional, în perioada 2008 - 2014, nu a fost asigurată deszăpezirea sau combaterea poleiului pentru sezonul de iarnă (1 noiembrie - 31 martie). Explicaţia a fost că cheltuielile necesare menţinerii în stare de viabilitate erau mai mari decât cele produse prin devierea circulaţiei pe alte trasee ocolitoare, iar potrivit dispoziţiilor legale, modernizarea drumurilor naţionale se finanţează, de regulă, din fonduri alocate de la bugetul de stat, iar numai prin excepţie, din veniturile proprii ale CNADNR.
Corpul de Control arată că repartizarea şi gestionarea fondurilor destinate modernizării drumurilor naţionale a fost stabilită în competenţa Ministerului Transporturilor, cu condiţia elaborării în prealabil a unor programe anuale şi de perspectivă.
Potrivit raportului, în 2008, într-o notă de prezentare, reprezentanţii CNADNR au menţionat faptul că, '(...) urmare discuţiei avute între conducerea CNADNR - SA şi Ministrul Transporturilor, domnul Ludovic Orban, s-a dispus executarea lucrărilor de reabilitare a DN 67C în sistem credit-furnizor'. Astfel, se subliniază că din acest înscris rezultă, fără echivoc, faptul că ministrul Transporturilor de la acea dată, Ludovic Orban, a dispus conducerii CNADNR: realizarea obiectivului de investiţii 'Modernizare DN 67C Bengeşti-Sebeş, km 0+000 - km 148+414', finanţarea obiectivului 'în sistem credit-furnizor', respectiv pe baza unui împrumut primit de constructor de la o instituţie de credit, pentru o perioadă determinată (creditul urma să fie rambursat ulterior de către CNADNR, cu plata costurilor suplimentare de finanţare).