"Guvernul nu poate fi obligat să renunţe la angajarea răspunderii"
Curtea Constituţională a publicat, vineri,motivarea deciziei la Legea educaţiei.
Articol de Luminiţa Apostolescu, 12 Noiembrie 2010, 13:03
Curtea Constitutionala susţine în motivarea pe care a dat-o în decizia sa asupra Legii educaţiei, că nu poate să oblige Guvernul să renunţe la angajarea răspunderii întrucât acest lucru excedează compeţentei sale.
Judecătorii Curţii sustin că soluţia în acest caz aparţine exclusiv autorităţilor publice aflate în conflict, respectiv Guvernul şi Parlamentul.
În motivare se mai arată, printre altele, că nu există nicio dovadă a vreunui blocaj sau a unei inactivităţi parlamentare în acest caz.
Curtea Constituţională a României constată că angajarea răspunderii Guvernului asupra proiectului Legii educaţiei naţionale, aflat în dezbatere parlamentară, respectiv la Senat, în calitate de Cameră decizională, nu îşi găseşte nicio motivare.
În motivarea privind neconstituţionalitatea angajării răspunderii Guvernului în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului asupra proiectului Legii educaţiei naţionale, publicată vineri de Curtea Constituţională se arată că nu subzistă condiţia urgenţei care să fi determinat o astfel de măsură din partea Guvernului, câtă vreme măsurile prevăzute în proiectul de lege intră în efectivitate începând cu anul şcolar 2011 - 2012, iar unele dintre acestea chiar cu anul şcolar 2012 - 2013, potrivit art. 361 alin. (3) din proiect.
Curtea mai precizează că, sub acest aspect, nu poate fi reţinut argumentul exprimat în punctul de vedere al Guvernului în sensul că ''proiectul a înregistrat un veritabil blocaj în condiţiile în care sesizarea Senatului cu proiectul de lege a avut loc la data de 21 mai 2010'' şi nici încercarea de acreditare a ideii că termenul de legiferare în această Cameră este excesiv.
Curtea Constituţională a României menţionează că acceptarea ideii potrivit căreia Guvernul îşi poate angaja răspunderea asupra unui proiect de lege în mod discreţionar, oricând şi în orice condiţii, ar echivala cu transformarea acestei autorităţi în autoritate publică legiuitoare, concurentă cu Parlamentul în ceea ce priveşte atribuţia de legiferare.
În document, Curtea subliniază şi importanţa, pentru buna funcţionare a statului de drept, a colaborării dintre puterile statului.
Plenul Cur'ii Constitutionale a constat, saptamâna trecută, că angajarea raspunderii Guvernului asupra proiectului Legii educatiei nationale este neconstituţională şi a declanşat un conflict juridic de natură constitutională între Executiv si Parlament, întrucât proiectul de lege se afla în proces de legiferare la Senat, în calitate de Cameră decizională.