Guvern: CSM nu are competenţa de a numi un magistrat la Parchet
Guvernul României transmite că CSM nu are nici competenţa de numire şi nici de delegare a unui magistrat în funcţia de prim-adjunct al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Articol de Flori Doman, 03 Aprilie 2013, 16:09
Executivul a făcut mai multe precizări, miercuri, legate de numirea în funcţia de prim-adjunct al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Într-uncomunicattransmis, miercuri, Guvernul arată că, pentru numirea în funcţia de prim-adjunct al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, potrivit articolului 54 alin.(1) din Legea nr.303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, trebuie respectate o serie de etape procedurale, şi anume propunerea ministrului Justiţiei, avizul Consiliului Superior al Magistraturii şi numirea prin decret al preşedintelui României.
În ceea ce priveşte ocuparea temporară a funcţiei de prim-adjunct al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Guvernul arată că articolul 57 alin.(7) din Legea nr.303/2004 prevede în mod expres că ocuparea temporară a funcţiilor de conducere din cadrul parchetelor se dispune, prin delegare, de către procurorul general al PÎCCJ, la parchetele din cadrul Ministerului Public "pe o perioadă de cel mult 6 luni".
Precizările Guvernului vin în contextul în care, la sfârşitul lunii martie, Secţia pentru procurori a CSM a prelungit cu şase luni mandatul lui Daniel Morar de prim-adjunct al procurorului general al României.
Guvern: CSM nu-l putea numi pe Daniel Morar în funcţia de procuror general
De asemenea, în document se arată că detaşarea se dispune de către CSM, la alte instanţe sau parchete, la Consiliul Superior al Magistraturii, Institutul Naţional al Magistraturii, Ministerul Justiţiei sau la unităţile subordonate acestuia ori la alte autorităţi publice, în orice funcţii, inclusiv cele de demnitate publică, la solicitarea acestor instituţii.
"Articolul 58 are în vedere detaşarea la instanţe, parchete sau la alte instituţii. Acest articol nu poate fi aplicat prin eludarea normelor care reglementează procedura de numire în acele funcţii. Spre exemplu, în cazul ocupării unei funcţii de secretar de stat în cadrul unui minister de către un magistrat, detaşarea se face în ministerul respectiv, numirea efectivă în această funcţie realizându-se, potrivit legii care o guvernează (în acest caz, de către primul-ministru)", subliniează Guvernul.
Funcţia de prim-adjunct al procurorului general al PÎCCJ se poate face prin numire de către preşedintele României şi prin delegare de către procurorul general.
Aşadar, CSM nu are nici competenţa de numire şi nici de delegare a unui magistrat în funcţia de prim-adjunct al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, informează Guvernul.
Prin urmare, Executivul explică faptul că CSM nu-l putea numi pe Daniel Morar în funcţia de procuror general.
Ceea ce intră în competenţa Consiliului Superior al Magistraturii este detaşarea în cadrul Parchetului General de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţiei.
Subsecvent detaşării, ocuparea funcţiei de prim-adjunct presupune respectarea procedurii de numire sau, dacă este cazul, a procedurii de delegare, prevăzute de lege pentru această funcţie.