Gradul de absorbţie a fondurilor europene s-a triplat, în ultimele şase luni
Gradul de absorbţie a fondurilor europene pe proiecte de transport a crescut de trei ori în ultimele şase luni, de la 38 la 113 milioane de euro, a declarat , luni, ministrul transporturilor, Anca Boagiu. FOTO: Agerpres
Articol de Andreea Prisăcariu, 28 Martie 2011, 17:09
Anca Boagiu a precizat că şi-a propus să crească rata de absorbţie a acestor fonduri de la 4%, cât este în prezent, la 20%, până la sfârşitul anului.
"Ne-am propus ca în acest an să facem plăţi de 500 milioane de euro, ceea ce ne-ar duce la o rată de absorbţie de 20%, în condiţiile în care am mai avea încă patru ani la dispoziţie pentru cheltuirea fondurilor rămase din programul operaţional sectorial pentru transporturi. Ar fi fost de dorit, şi poate şi reuşim în perioada următoare, chiar să creăm un minister dedicat numai absorbţiei fondurilor comunitare, un minister care să coordoneze şi să aibă mult mai multă forţă decât are astăzi ACIS-ul. Dar, chiar şi aşa, faptul că premierul are frâiele în acest moment direct asupra coordonării programelor cred că este un element foarte important", a declarat Anca Boagiu.
În plus, ministerul şi-a propus ca până la sfârşitul anului să facă plăţi către beneficiari de 500 de milioane de euro.
În ceea ce priveşte traficul feroviar, Anca Boagiu a recunoscut că România a cunoscut un regres considerabil faţă de cel existent la nivelul Uniunii Europene, dar speră că până în 2013 ţara noastră să poată intra în lumea civilizată pe segmentul infrastructurii rutiere.
"Calea ferată a primit de la bugetul de stat 130 milioane de euro şi 500 milioane din fonduri structurale. Traficul feroviar a crescut cu 6% la nivel european, în timp ce la noi a scăzut cu 36%. Asta nu înseamnă că la nivelul companiilor a existat subfinanţare. Peste aceste cifre s-au asociat şi alţi factori. În ciuda faptului că anul 2013 nu este anul termen pentru a plăti proiectele, putem gândi că în acel an România poate intra în lumea civilizată în privinţa infrastructurii rutiere. Până în 2013, România va avea în plus faţă de momentul actual 463 de kilometri de autostradă. Tot până în 2013, vom începe cu siguranţă şi lucrările pe Comarnic-Braşov", a afirmat ministrul Transporturilor.
Printre temele abordate în cadrul seminarului se află subiecte ca îmbunătăţirea ratei de absorbţie a fondurilor europene de către România şi investiţiile în dezvoltarea infrastructurii de transport feroviar şi aerian în 2011.