Fiscul verifică activitatea producătorilor de carburanţi
Fiscul urmează să verifice activitatea producătorilor şi a comercianţilor de carburanţi din Romania pentru a afla daca aceştia transferă bani în aşa-numitele "paradisuri fiscale" .
Articol de Politica Romaneasca, 17 Ianuarie 2011, 09:14
Ministrul de finanţe, Gheorghe Ialomiţianu, a cerut Fiscului să verifice activitatea producătorilor şi a comercianţilor de carburanţi din România, pentru a afla dacă aceştia transferă banii în aşa-numitele paradisuri fiscale, deoarece există semnale că acest lucru se întâmplă deja.
Totodată, ministrul s-a declarat nemuţumit de rezultatele anchetei Oficiului Concurenţei, în legătură cu eventualitatea încheierii unei înţelegeri cu caracter de monopol, la nivel naţional, între producătorii de benzină.
"ANAF-ul desfăşoară acţiuni de control, să vedem dacă s-a încălcat legislaţia fiscală, dacă se transferă profit în mod ilegal în alte zone. Este posibil să umblăm şi la legislaţie în domeniul unei concurenţe libere şi evitarea unor carteluri în acest domeniu", a spus Ialomiţianu.
Ministrul finanţelor a mai susţinut că una din cauzele majorării preţurilor la carburanţi este şi cea legată de modul cum au fost făcute privatizările în domeniu, la începutul deceniului trecut.
Guvernul "are contramăsuri" pentru scumpirea carburanţilor
Executivul poate să-i tragă la răspundere pe cei care majorează preţurile, în mod nejustificat, într-o economie de piaţă, a declarat primul ministru.
Premierul Emil Boc susţine că şi statul român poate avea contramăsuri specifice economiei de piaţă, dacă se demonstrează că există profituri care cresc nejustificat în urma scumpirii carburanţilor.
"Guvernul nu are un rol direct în a stabili preţul combustibililor. Nu poate să intervină, dar poate, pe căi indirecte, să-i tragă la răspundere pe cei care majorează, nejustificat într-o economie de piaţă, preţurile", a spus premierul într-un interviu acordat TVR.
Cezar Corâci: Producătorul ia 30% din preţul benzinei, restul de 70% îl ia statul
"Statul încasează anual din vânzarea benzinei şi motorinei peste 12 miliarde de euro. Acesta este motivul pentru care nu scade preţul la benzină...Am făcut nişte calcule şi ne-am interesat după aceea. Deficitul bugetar este de circa 7 miliarde de euro şi acesta trebuie finanţat cumva. Trebuie spus că producătorul nu ia nici 30% din preţul benzinei, restul de 70% îl încasează statul", a precizat Cezar Corâci, preşedintele UGIR-1903, citat de Agerpres.
El consideră că guvernul Boc ar trebui să se gândească la scăderea preţului benzinei, cel puţin pe partea de TVA, pentru a putea exista un efect mutiplicator între creşterea consumului şi scăderea preţului în economie.
"Aici ne blocăm mereu. Creştem mereu taxe şi impozite ceea ce nu se face într-o perioadă de criză şi presăm economia, respectiv scădem încasările.(...) O schimbare curajoasă a politicii, în mod special prin reducerea contrabandei, care se poate face foarte uşor şi repede. (...) A deturna atenţia asupra producătorilor este o greşeală. Nu producătorii ţin sus preţul combustibililor, ci statul care încasează 70% din bani", a adăugat Corâci, subliniind că soluţia stă în reducerea nivelului de taxare.
Şoferii protestează timp de trei zile
Şoferii continuă protestul împotriva majorării preţurilor la carburanţi şi afirmă că trei zile nu vor alimenta de la benzinării
Din cauza preţului mare al carburanţilor, şoferii din mai multe oraşe au protestat în ultimele două săptămâni.
Reţelele de socializare sunt pline de mesaje care îndeamnă la protest.
Dacă în anul 2008 preţul petrolului la bursă era de 140 de dolari pe tonă, iar preţul benzinei în România se ridica la 4,8 lei, în prezent, deşi preţul la bursă a scăzut cu peste 50%, preţul benzinei a depăşit 5 lei, fiind mai mare decât în urmă cu doi ani, notează Agerpres.
Conform datelor statistice ale Comisiei Europene, la 15 decembrie 2010, preţul mediu (după aplicarea accizelor) al benzinei euro super-95 la nivelul UE era de 1,42 euro pe litru, iar în România era de 1,14 euro pe litru.