Finanțarea prin PNRR, condiționată de reforme
Ministrul Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, declară că Finanţarea asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă va fi condiţionată de implementarea unor reforme.
Articol de Radiojurnal, 14 Mai 2021, 13:46
Finanţarea asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă va fi condiţionată de implementarea unor reforme pe care România şi le asumă, legate, printre altele, de sistemul de pensii, de reducerea deficitului de încasare de TVA, digitalizarea fiscului şi închiderea portiţelor legale ce permit evitarea taxelor de eficientizare a companiilor de stat şi de înfiinţarea unei Băncii Naţionale de Dezvoltare, a declarat ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Cristian Ghinea.
Prezent la o dezbatere online organizată de Expert Forum, el a prezentat şi reformele asumate pe sectorul transporturilor.
Cristian Ghinea: Eu cred că suntem foarte aproape de acceptarea componentei de transport, aşa cum am propus, chiar cu acea alocare pentru /.../ foarte mare, dar am lucrat foarte mult să ataşăm de aceste investiţii reforme substanţiale care să le facă acceptabile. O problemă mare în România este că nu aveam o strategie pentru decarbonizarea transportului, pentru încurajarea transportului verde, pentru încurajarea transportului pe căi ferate. Modul în care este taxat transport în România favorizează sau încurajează firmele să folosească drumurile naţionale şi, mă rog, aş spune şi autostrăzile, dar nu le avem, în defavoarea transportului de marfă pe calea ferată, şi atunci, în primii ani, vom digitaliza, vom crea sistemul digital de urmărire a mărfurilor şi apoi, vom taxa transportul de mărfuri pe cantitate şi pe distanţă parcursă, adică, practic, plăteşti pentru drumuri cât consumi, nu ca acum, când ai o rovignetă fixă pe an; practic, toată lumea plăteşte la fel, indiferent de cât transporţi. Nu este o mărire a taxării per /.../, este o reaşezare a taxării pe bază de cât consumi, şi drumurile publice sunt o resursă, ca toate celelalte resurse, şi trebuie taxate în funcţie de cât le consumi.
Alte reforme menţionate de Cristian Ghinea şi prezentate Comisiei Europene, prin intermediul unui document conceptual, se referă la implementarea unui sistem de recrutare pe bază de examen pentru intrarea în corpul funcţionarilor publici, la asumarea ţintei de 34% pentru energie regenerabilă în coşul de energie, până în 2030, şi la o nouă strategie anticorupţie şi creşterea prejudiciilor recuperate şi a bunurilor confiscate, notează redactorul RRA Iulian Olescu.