EXCLUSIV RRA. Aplicaţie web pentru preţul la carburanţi
Autorităţile lucrează la o aplicaţie web unde utilizatorii pot vedea care sunt staţiile de benzină din apropiere şi care sunt preţurile pe care le practică aceste staţii.
Articol de Radio România Actualităţi, 26 Ianuarie 2016, 10:03
2015 a fost anul cu cele mai multe investigaţii finalizate şi al doilea, dacă vorbim despre valoarea amenzilor care s-au ridicat la 53 de milioane de euro, a anunţat ieri şeful Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
Pentru că principalele sancţiuni aplicate se afla şi piaţa angro de carburanţi, şeful Consiliului Concurenţei a spus că pentru o mai bună şi eficientă reglementare, companiile petroliere ar trebui să afişeze pe autostradă periodic tariful carburanţilor şi să promoveze o aplicaţie web cu preţul de la pompă.
Vorbim despre acest subiect la "Apel matinal" cu preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, într-un interviu realizat de Simona Şerbănescu.
Reporter: Cel mai mare caz, respectiv cea mai mare amendă a implicat Hidroelectrica şi clienţii săi din contractele pe termen lung. Ce implicaţii poate avea un astfel de caz pentru piaţa concurenţială?
Bogdan Chiriţoiu: Cea mai mare investigaţie sau cea mai mare sancţiune a fost aplicată Hidroelectrica şi partenerilor ei comerciali, pentru că prin contractele care au avut durată foarte mare, prin prelungire la zonă la peste zece ani şi acopereau întreaga producţie de electricitate a Hidroelectrica nu a mai rămascurent electric pentru alte companii, nu a mai rămas curent electric produs de Hidroelectrica care să fie tranzacţionat pe bursa de electricitate OPCOM şi în felul ăsta ea n-a avut lichiditate suficientă şi nu în ultimul rând consumatorii casnici nu au putut primi curent electric mai ieftin produs de Hidroelectrica şi au fost aprovizionaţi cu curent mai scump, produs de Termoelectrica, deci prin al doilea cărbune.
AUDIO Interviul cu Bogdan Chiriţoiu.
Reporter: Putem vorbi despre recuperarea unor prejudicii, ce se întâmplă cu banii din amenzi şi dacă au fost plătite?
Bogdan Chiriţoiu: Banii de amenzi sunt sancţiuni adresate companiilor, se încasează de către ANAF, banii merg la buget. În măsura în care unele contracte, să spunem cazul Hidroelectrica, vor fi considerate că în afară de faptul că ar fi prejudiciat piaţa, că au produs perturbări ale concurenţei, motiv pentru care am dat noi amenda, deci în afară de această perturbare a concurenţei, au rezultat şi pagube pentru Hidroelectrica, acolo avem un raport al Curţii de Conturi şi acolo e implicat şi parchetul - sunt alte instituţii care se uită la eventualul prejudiciu adus Hidroelectrica. Noi dăm sancţiuni pentru faptul că a fost afectată buna funcţionare a pieţei, a fost afectată concurenţa. Amenzile în general se plătesc. Unu: sunt executate de ANAF şi sunt executate imediat, la o lună după ce apare decizia noastră, compania trebuie să plătească, după care de obicei ne judecăm. Sunt cazuri în care compania îşi recunoaşte vinovăţia şi atunci trebuie să dăm o amendă mai mică şi nu mai intrăm în procese cu ei. În majoritatea cazurilor, însă se ajunge la proces şi durează până la trei ani de zile, chiar dacă instanţele uneori mai reduc sancţiunile. Anul trecut, în medie, au redus cu 20%. În majoritatea cazurilor câştigăm şi majoritatea sancţiunilor sunt confirmate de către instanţă.
Reporter: Aş vrea să mai vorbim despre încă o piaţă care ne interesează foarte mult, piaţa de carburanţi, pentru că printre principalele sancţiuni aplicate, de fapt pe locul al doilea, anul trecut, este piaţa angro de carburanţi, trei companii au fost amendate, care credeţi că sunt cauzele preţurilor ridicate ale carburanţilor de la pompă, în condiţiile în care petrolul a înregistrat cea mai scăzută valoare a ultimilor 12 ani?
Bogdan Chiriţoiu: Am sancţionat câteva companii implicate pe piaţa comercializării angro, pentru că au realizat între ele înţelegeri legale. În cazul în care şi-au recunoscut vinovăţia şi au beneficiat de o anumită reducere a amenzii, ne interesează însă, e adevărat, funcţionarea pieţei în ansamblul ei şi efecetele la consumator, dar variaţiile sunt de la zi la zi, deci e greu să tragi acum o concluzie, de-asta ne-a uitat la ce s-a întâmplat de un an jumătate încoace, la precedentul vârf, să spunem, al preţului barilului când în vara lui 2014 a ajuns la 114 dolari, reducerile în România sunt de 37% la preţul fără taxă, ceea ce este asemănător cu ceea ce s-a întâmplat în celelalte ţări din Europa, deci nu vedem un comportament totuşi în România care să difere de ceea ce se crede în restul Uniunii, dar aş vrea totuşi să aşteptăm câteva săptămâni până când piaţa cumva se stabilizează şi toate scăderile care sunt să se producă ajung în piaţă.
Reporter: În România, cu ani în urmă, era o concurenţă pe piaţa benzinăriilor, multe dintre ele s-au închis. De ce?
Bogdan Chiriţoiu: N-aş putea spune că e mai puţin acum, că totuşi Petrom a fost un actor dominant de când ne ştim. Ce vedem este că într-adevăr pe piaţa nu a prelucrării, a rafinării petrolului, ci pe piaţa vânzării lui, deci la nivelul staţiilor de benzină, Petrom are în continuare o poziţie foarte importantă în piaţă. De aceea am vrea să dinamizăm concurenţa la nivelul retailului şi o să facem câteva recomandări pentru autorităţile publice, prin care să faciliteze crearea de noi benzinării şi în cazul autostrăzilor de exemplu să se asigure că nu e o singură companie care are toate benzinăriile pe autostradă şi doi, am vrea să fie mai uşor pentru consumator să afle preţul benzinei la staţiile de benzină din zona în care se află.
Reporter: Va exista o aplicaţie web cu preţul carburanţilor? Când va fi lansată?
Bogdan Chiriţoiu: Este o propunere ca să înfiinţăm aşa ceva sau să discutăm cu alte autorităţi publice. Va fi în consultare publică să vedem care sunt reacţiile care ne vin din piaţă, sunt anumite rezerve la nivelul Petrom privind aceste recomandări; ai o aplicaţie electronică pe care să poţi să vezi care sunt staţiile de benzină din apropiere şi care sunt preţurile pe care le practică aceste staţii.