Drepturile pasagerilor europeni. Aflaţi care sunt
Turiştii europeni pot beneficia de despăgubiri dacă în timpul vacanţei au probleme cu compania aeriană sau cu o societate feroviară.
Articol de Daniela Coman, 06 August 2013, 12:54
Prevederile sunt incluse în legislaţia comunitară cu privire la drepturile pasagerilor.
Calătoria cu avionul:
►Cei care doresc să călătorească cu avionul beneficiază de rambursarea preţului biletului şi de transport gratuit înapoi la punctul de plecare dacă zborul a fost anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile.
►Dacă o cursă aeriană are întârzieri majore, mai mult de 5 ore, un pasager are dreptul la rambursarea costului biletului.
►În funcţie de distanţa de zbor şi de durata întârzierii, un pasager ar putea avea dreptul la băuturi răcoritoare, gustări, acces la mijloacele de comunicare, de exemplu un apel telefonic gratuit şi eventual cazare.
►Dacă unui pasager nu i se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau ajunge la destinaţia finală înscrisă pe bilet cu o întârziere de peste trei ore, el poate primi despăgubiri între 250 şi 600 de euro în funcţie de distanţă.
►Este bine de ştiut, de asemenea, că în cazul în care bagajele predate la check in sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, pasagerul poate avea dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de până la aproximativ 1.220 de euro, excepţie, dacă deteriorarea se datorează unui defect al bagajului.
Călătoria cu trenul
►Călătorii cu trenul trebuie să ştie că îşi pot anula biletul şi pot solicita rambursarea preţului dacă se anunţă că vor ajunge la destinaţia finală cu o întâziere de cel puţin o oră.
►Dacă întârzierea îl împiedică pe pasager să-şi îndeplinească scopul călătoriei el poate să beneficieze inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau să-şi continue călătoria cu prima ocazie ori la o dată ulterioară aleasă de el.
Această soluţie poate presupune alte mijloace de transport dacă trenul este blocat iar serviciile respective au fost suspendate.
Călătoria cu autocarul sau autobuzul
►Astfel, în caz de anulare sau întârziere, ei au întotdeauna dreptul la informaţii adecvate şi prompte cu privire la ceea ce se înâmplă pe durata aşteptării.
►Dacă deplasarea pe distanţe lungi, de peste 250 de kilometri pentru care s-a făcut rezervare, se anulează sau are o întârziere de peste două ore, un călător are de ales între două posibilităţi: să i se ramburseze costul biletului sau să i se asigure transportul în condiţii similare către destinaţia finală, în cel mai scurt timp şi fără costuri suplimentare.
►Persoanele cu handicap şi cele cu mobilitate redusă sunt şi ele protejate împotriva discriminării la călătoria cu mijloacele de transport aeriene sau feroviare şi li se conferă dreptul de a avea acelaşi acces la mobilitate ca şi ceilalţi cetăţeni.