Discuţii "cu scântei" privind disponibilizările de la CFR
Negocierile dintre sindicatele feroviare şi ministrul Transporturilor, Radu Berceanu au ajuns la runda numărul trei, dar fără nici un rezultat.
Articol de Diana Domenico, 25 August 2010, 19:49
Miercuri s-a consumat o nouă rundă de negocieri între sindicatele din CFR şi ministrul Transporturilor pe tema disponibilizărilor, dar discuţiile vor fi reluate luni pentru că nu s-a găsit nicio cale de mijloc.
Administraţia a anunţat disponibilizarea a aproximativ 8.000 de angajaţi de la CFR, ca modalitate de reducere a cheltuielilor, aşa cum a convenit Guvernul cu Fondul Monetar Internaţional.
Având în vedere numărul mare de angajaţi ai CFR şi complexitatea situaţiei economice a acestei companii, pare destul de greu de ajuns la un compromis.
La întâlnirile dintre sindicate şi administraţiile CFR nu s-a găsit nicio soluţie care să conducă la echilibrarea veniturilor, astfel încât să fie evitate disponibilizările.
Până la următoarea întâlnire de luni, sindicatele trebuie să vină cu măsuri concrete de scădere a cheltuielilor, chiar dacă, spun acestea, este o sarcină care ar trebui să intre în atribuţiile ministerului.
"Disponibilizările nu rezolvă problemele"
Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă Iulian Mandescu, a declarat, după negocieri, că programul de disponibilizare nu va rezolva problemele celor trei companii.
"Nu este soluţia cea mai bună, pentru că această soluţie va rezolva problema pe termen scurt, iar peste cinci-şase luni de zile sistemul feroviar va fi în aceeaşi situaţie ca acum. Nu uitaţi că în primăvară, în luna martie, s-au făcut disponibilizări, 10.700 de salariaţi, iar după cinci luni suntem în aceeaşi situaţie", a spus Iulian Mandescu.
8.300 de oameni, în pericol de a-şi perde slujba
Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat că, deşi strategia de disponibilizare şi reorganizare a companiilor vizează concedieri masive, care pot ajunge şi la 8.300 de angajaţi, nu respinge nicio propunere viabilă, care ar putea creşte veniturile şi, implicit, ar conduce la reducerea numărului celor care îşi pot pierde un loc de muncă.
Trenarea negocierilor, fără niciun rezultat însă, va determina doar adâncirea problemei financiare cu care se confruntă CFR la ora actuală.
"Ţinta Ministerului Transporturilor nu este să facă disponibilizări. Eu ştiu foarte bine că disponibilizaţii se duc la şomaj. Bani la fondul de şomaj nu sunt, atunci se cer bani de la bugetul de stat şi, dacă se dau la fondul de şomaj, banii aceia nu se vor mai da la Ministerul Transporturilor. Este un cerc care se închide. Intenţia mea este să facem în aşa fel încât să aducem veniturile la acelaşi nivel cu cheltuielile şi nu am ca ţintă să dau un număr sau alt număr de oameni afară", a declarat ministrul Berceanu.
Programul de disponibilizare şi reorganizare vine ca urmare a pierderilor foarte mari înregistrate de CFR Marfă, Călători şi Infrastructură.
Numai pentru 2010, se estimează o valoare a pierderilor de peste 1,5 miliarde de lei.
Pentru 2011, ca urmare a concedierilor şi reorganizării, economiile vor ajunge la aproape 800 de milioane de lei.