Curtea Constituţională amână verdictul la Legea educaţiei
Judecătorii Curţii Constituţionale au analizat cererea primului ministru de soluţionare a conflictului juridic dintre Guvern şi Parlament.
Articol de Luminiţa Apostolescu, 18 Noiembrie 2010, 13:12
Curtea Constituţională a dezbătut, joi, solicitarea premierului Emil Boc de soluţionare a conflictului juridic dintre Guvern şi Parlament, pe Legea educaţiei.
Surse din Curtea Constituţională, citate de reporterul Radio România Actualităţi, au precizat că judecătorii Curţii Constituţionale au decis să amâne dezbaterile şi decizia în această cauză pentru miercurea viitoare.
După ce şi-au prezentat punctul de vedere în faţa membrilor Curţii, preşedintele Senatului, Mircea Geoană, a reafirmat că în opinia sa, şeful Guvernului ar trebui să renunţe la procedura de asumare în cazul Legii educaţiei.
"Decizia Curţii Constituţionale, care declară angajarea răspunderii pe Legea educaţiei, ca fiind neconsituţională, este obligatorie şi opozabilă tuturor părţilor, iniţiatorului angajării, Guvernul României, şi este opozabilă şi Parlamentului României, care trebuie să ia act de faptul că angajarea este neconsituţională şi, automat, şi moţiunea de cenzură, pe care opoziţia a prezentat-o şi pe care nu a continuat-o, este lipsită de obiect", a spus Geoană.
La rândul său, premierul Emil Boc a susţinut, că prin decizia pe care a luat-o, Curtea Constituţională nu a obligat Guvernul să renunţe la procedura asumării în acest caz.
"Curtea Constituţională spune două lucruri importante în decizia anterioară. Unu: că există un conflict juridic de natură constituţională între guvern şi parlament şi în al doilea rând, Curtea spune: "Guvernul nu poate fi obligat să renunţe la procedura asumării răspunderii, aşa cum a solicitat preşedintele Senatului, Mircea Geoană", a menţionat premierul.
El a mai spus că actualul conflict juridic dintre Guvern şi Parlament poate fi soluţionat, în opinia sa, doar prin continuare procedurii de asumare.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, a apreciat pe de altă parte, că Guvernul are dreptul să-şi asume răspunderea pe legea educaţiei.
"Vorbim de dreptul unui guvern de a primi sau nu încrederea parlamentului. În condiţiile astea, guvernul are acest drept constituţional şi în mod evident parlamentul nu poate bloca acest drept, pentru că ar încălca un drept al unei alte puteri", afirmă Anastase.
Legea educaţiei se dezbate la Senat
Decizia Curţii Constituţionale de amânare a hotărârii a motivat şi mai mult membrii Comisiei de învăţământ care şi-au propus ca până duminică legea să fie finalizată.
Lucrările în Comisia de învăţământ se desfăşoară însă doar cu participarea senatorilor opoziţiei, reprezentanţii PD-L şi ai UDMR lipsind de la dezbateri.
Senatorul PSD, Ecaterina Andronescu, vicepreşedintele Comisiei de învăţământ, consideră că săptămâna viitoare, miercuri, Curtea Constituţională va avea un argument în plus şi anume finalizarea raportului pe Legea educaţiei.
"Noi putem să vă spunem că decizia noastră este să finalizăm raportul pe Legea educaţiei la sfârşitul acestei săptămâni şi după aceea Senatul să decidă când încep dezbaterile în plen, probabil undeva săptămâna viitoare. Deci, oricum, decizia de miercuri a Curţii Constituţionale cred că va avea, probabil, încă un argument în plus, dacă vreţi şi anume finalizarea raportului pe Legea educaţiei de comisie", a spus Andronescu.
Guvernul a transmis, luni, Curţii Constituţionale o cerere de soluţionare a conflictului juridic de natură constituţională dintre Executiv şi Parlament, arătând că acest conflict este generat de refuzul Parlamentului de a permite prezentarea şi dezbaterea moţiunii de cenzură depuse ca urmare a angajării răspunderii.
Premierul a solicitat preşedintelui şi judecătorilor Curţii Constituţionale să constate existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Guvern, pe de o parte, şi Parlamentul României, alcătuit din Camera Deputaţilor şi Senat, pe de altă parte, şi să constate că blocajul instituţional cu privire la prezentarea şi dezbaterea moţiunii de cenzură poate fi înlăturat numai prin continuarea procedurii parlamentare de angajare a răspunderii guvernamentale asupra proiectului Legii Educaţiei Naţionale.