Costurile de construcţie la Autostrada Transilvaniei scad la jumătate
Compania Bechtel renunţă la lucrările contractate pentru unele tronsoane din Autostrada Transilvania, fără a primi despăgubiri de la statul român.
Articol de Sorin Moţatu, 04 August 2011, 09:15
Constructorul american va mai lucra doar pe două tronsoane, statul fiind liber să liciteze celelalte şase sectoare de drum, ceea ce va reduce costul autostrăzii cu aproape 50%.
Ministrul transporturilor, Anca Boagiu a declarat că după plata primei tranşe a datoriilor, ministerul va putea licita din nou.
"Pe tronsonul de la Gilău la Mihăeşti deja avem documentaţia gata. De îndată ce vom plăti prima tranşă a datoriilor către Bechtel suntem liberi să licităm, iar pe tronsonul de la Târgu Mureş la Câmpia Turzii reluăm proiectarea care a fost întreruptă în vederea pregătirii acestui tronson spre a fi şi el licitat şi construit", a explicat Anca Boagiu.
Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărţit în 8 tronsoane de construcţie. Lucrările nu au fost începute pe 6 dintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).
Costul de construire a autostrăzii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continuă să lucreze, va fi redus la 6,9 milioane euro/km, faţă de 14,7 milioane euro/km în prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat şi raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmând însă să fie stabilit în urma licitaţiilor.
"Azi, din totalul de 2,2 miliarde euro prevăzute iniţial pentru executarea celor 413 kilometri de autostradă, avem executaţi 54 kilometri şi am cheltuit 1,25 miliarde euro. Dacă în condiţiile actuale ale contractului existent cu Bechtel am fi terminat autostrada, costul final al acesteia ar fi fost de 9,9 miliarde euro, iar acum costul pe care îl vom avea de suportat în final, în urma acestei negocieri pentru finalizarea lucrărilor, va fi de 3,8 miliarde euro", a spus Boagiu.
Boagiu a mai declarat că au fost negociate şi alte clauze din contract, referitoare la penalităţi, termene de execuţie şi achitarea sumelor restante, dar nu a prezentat detalii.
Potrivit ministrului, plăţile restante pe care Guvernul trebuie să le mai achite companiei Bechtel însumează circa 90 milioane euro, achitate în două tranşe, dintre care prima în perioada imediată, iar a doua la finalul acestui an.
Ambasada SUA a contribuit la rezolvarea conflictului
Ministrul a mai precizat că înţelegerea cu constructorul american Bechtel a putut fi modificată cu sprijinul ambasadei americane la Bucureşti şi a preşedintelui Traian Băsescu.
Ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti, Mark Gitenstein, consideră că soluţia la care au ajuns Ministerul Transporturilor şi compania Bechtel pentru Autostrada Transilvania reprezintă "un succes pentru toate părţile", în special pentru cetăţenii români.
Într-un comunicat remis presei, ambasadorul american subliniază că scopul companiei trebuie să fie acum finalizarea în cât mai scurt timp a celor două tronsoane la care lucrează.